Sommelier

Bunden | Göteborg

För dig som brinner för mat, dryck & service! Du får den senaste och mest aktuella kompetensen som efterfrågas både på hemmaplan och internationellt!

12 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025

Yrkesroller och arbetsplatser
Den klassiska sommelieren arbetar på restaurang och har ansvar för drycker, inköp, lagerhållning och vin- och dryckeslistor. Du vägleder gästerna i val av dryck till maten och har ansvar för deras sammantagna upplevelse vid bordet.

Som utbildad sommelier kan du också arbeta som hovmästare, dryckesansvarig, matsalschef eller Food and Beverage Manager.

Under utbildningen får du bland annat

fördjupade kunskaper om viner, öl, cider, sprit, vatten och kaffe
träna på att smaka, dofta och beskriva olika drycker
teoretiska kunskaper om viners ursprung, druvor och distrikt
lära dig att kombinera mat med dryck
stor kunskap om olika dryckesproducenter och deras produkter
lära dig kundbemötande, säljteknik, ledarskap och ekonomi
möjlighet att genomföra WSET nivå 2 och 3 i vin och WSET nivå 2 i sprit, som erbjuds i samarbete med WSET Approved Program Provider The Good Wine Habit.
WSET står för Wine & Spirit Education Trust och erbjuder korta, fördjupande kurser. Efter avslutad kurs och godkänd examination får du ett diplom för att visa på din kunskap.

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är av många en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Under LIA:n får du träna på din framtida yrkesroll, testa dina nya kunskaper och knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Studieupplägg och examen
Utbildningen är ettårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Den leder till en yrkeshögskoleexamen.

Undervisningen varierar mycket och består bland annat av praktiska moment, föreläsningar och studiebesök. Vi samarbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare och handledare är personer som arbetar inom området.

Samarbete med arbetslivet
Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer från arbetslivet, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser. Utbildningen genomförs i samarbete med följande aktörer:

Göteborgs Stad, Yrgo