Rörinspektör - Mark/Fastighet

Distans | Stockholm

Är du intresserad av miljö, vatten och samhällsfrågor? Då ska du söka Rörinspektör Mark/Fastighet på distans i Stockholm. Arbete både inom VA och VVS.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 september 2024

1 september 2025

ETT YRKE MED FOKUS PÅ HÅLLBAR SAMHÄLLSUTVECKLING
Vårt land har stora bekymmer med föråldrade avlopps- och vattenledningar, detta i kombination med en för låg förnyelsetakt. När befolkningen ökar måste samhället satsa på nyanläggning av ledningar - med stora krav på att uppfylla stränga regelverk och miljömål för att kunna skydda och bevara en av våra viktigaste resurser, vattnet.
En liknande situation är det inom fastighetssidan som är mycket mer diversifierad med ett stort antal aktörer, både på privata och offentliga sidan. Branschen har betydande behov av utbildade rörinspektörer för att kunna bygga/underhålla funktionella bostäder och fastigheter.

BRANSCHEN BEHÖVER DIG
Idag hinner rörinspektörer bara i genomsnitt inspektera 5 procent per år av de allmänna avloppsledningarna. Samtidigt läcker våra dricksvattenledningar med i genomsnitt 25 procent per år. Med andra ord så behövs det fler rörinspektörer för att vi ska kunna klara av denna ack så viktiga uppgift. I vår utbildning får du kunskaper och praktiska färdigheter för att kunna arbeta inom både VA- och VVS-sektorn. Det gör att du kan söka dig både till kommuner och privata företag. För en välutbildad rörinspektör ser arbetsmarknaden mycket bra ut och du kan räkna med att komma ut i jobb direkt efter avslutad examen.

VAD GÖR EN RÖRINSPEKTÖR?
Rörinspektion är ett effektivt verktyg för att förstå ett rör- och ledningssystem. Metoden används vid besiktning och efterkontroller, analyser av stopp eller andra återkommande funktionsfel och dokumentation av ledningssystemet. Tekniken inom denna bransch är på frammarsch, vilket ger dig som rörinspektör möjligheten att avhjälpa problem som till exempel sprickor och läckage, sättningar, rotgenomträngning och skarvförskjutningar. Man kan använda sig av kameravagnar som filmar rör med ett par meters diameter, men även nyttja fiberoptik för millimetersmå rör.

Ett uppdrag kan variera mycket i form av både placering, storlek och form. På ett större företag kan du ha hela Sverige som arbetsplats, i vissa fall kanske du till och med får möjligheten att arbeta utomlands.

STUDERA PÅ DISTANS
Vi har två lektioner per vecka via Teams (cirka 3 timmar per tillfälle). Resterande tid ägnas till självstudier. Alla lektioner spelas in. Vi anordnar också 1-2 praktiska träffar per termin. Då igår vi igenom och övar på de metoder och teknologier som används generellt i branschen.

VAD KAN DU ARBETA SOM?
Efter avslutad utbildning kommer du ha en bred profil, vilket möjliggör en karriär inom kommuner eller privata organisationer. Du får kunskaper och praktiska färdigheter som du har användning för både i VA- och VVS-sektorn.

Du kan arbeta som:

1. Rörinspektör VA Mark
2. Rörinspektör VVS Fastighet
3. VA-kontrollant
4. Utredare VVS

VAD TJÄNAR EN RÖRINSPEKTÖR?
Någonstans kring cirka 34 000 kr i månaden som är en medellön för vad en rörnätstekniker tjänar.

KURSER I UTBILDNINGEN
Mer än en tredjedel består av praktik (Lärande i arbete) vilket innebär att du bli väl rustad för arbetslivet. LIA görs med fördel i närheten av din hemort.

VA-systems funktion och konstruktion (Mark)
VVS-systems funktion och konstruktion (Fastighet)
Undersökningsmetoder, övriga
Inspektion enligt P122, P91, P103 samt funktionsklassning och kortbetyg
Inspektion enligt T25
Arbetsmiljö
Projektledning
GIS, grafiska informationssystem
LIA 1
LIA 2
LIA 3
Examensarbete

BEHÖRIGHET
Grundläggande behörighet från gymnasiet.

ALEA Kompetenshöjning AB