Anläggningsingenjör med BIM- och Hållbarhetskompetens

Bunden | Gällivare, Kiruna, Luleå, Lycksele, Umeå

Vill du arbeta med ny och innovativ teknik inom anläggningsbranschen? Det råder stor efterfrågan på anläggningsingenjörer med kunskaper i CAD/BIM.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Vill du få en nyckelroll i planeringen av nya bygg- och infrastrukturprojekt? Med den nya tekniken BIM lär du dig skapa och använda digitala modeller i anläggningsprojekt - en ny teknik som har förändrat byggindustrin. Efter utbildningen kan du jobba som t ex Anläggningsingenjör, Anläggningsprojektledare eller BIM-samordnare.

BIM ersätter i allt högre grad traditionella ritningar och handlingar och gör det möjligt att digitalt visualisera byggnader och anläggningar. Denna nya teknik har revolutionerat byggbranschen under senare år och fortsätter att driva branschens utveckling i snabb takt.

Stora bygg- och infrastrukturprojekt innebär ofta enorma investeringar och medför ett stort behov av kvalificerad arbetskraft i flera tekniska branscher. Behovet av utbildade medarbetare med kompetens i den nya, innovativa tekniken BIM ökar.

Som anläggningsingenjör med kunskaper i CAD/BIM får du kompetens att kunna skapa, tolka och samordna informationen i de digitala modellerna för de stora projekten. Rollen passar dig som vill jobba med teknik, problemlösning och projektledning.

Yrkesroller
– Anläggningsprojektör
– Datasamordnare BIM
– Projektledare
– BIM-samordnare

Dina möjligheter till jobb
Dina chanser att få jobb är goda. Det görs flera stora infrastruktursatsningar i Västsverige och Sverige i stort under kommande år och behovet av utbildade ingenjörer med BIM-kompetens ökar.

Studieform
83 veckor/2 år. Detta är en heltidsutbildning på dagtid som kräver din närvaro vid schemalagd undervisning på skolan och online, 2-3 dagar per vecka. Övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under lärande i arbete, LIA, följer du de arbetstider som gäller på företaget.

Genom satellitformatet för Anläggningsingenjör i Luleå kommer du 1 gång i veckan kunna delta i lektioner lokalt på plats på satellitorten. Detta ger dig möjlighet att delta i utbildningen oavsett om du bor i Norrbotten eller Västerbotten.

Under varje termin kommer det även vara 2- 3 träffar på plats i Luleå.

Handelsakademin i Göteborg AB