Fönsterhantverkare- traditionella hantverkstekniker

Bunden | Mariestad

Denna utbildning inriktar sig på fönsterrenovering och fönsterhantverk.

19 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Ett år med fönster! För att kunna renovera fönster krävs ett hantverkskunnande inom traditionella material och tekniker. Utbildningen inriktar sig på grundläggande hantverkstekniker inom fönsterrenovering och fönsterhantverk. Glasnings-, måleri- och fogningstekniker samt förståelse kring arkitektur och bebyggelsehistoria är några av momenten utbildningen kommer ta upp.

Fönsterrenovering och fönsterhantverk har under senare år utvecklats från en sektor präglad av enmansföretag med privatpersoner som huvudmålgrupp, till företag med flera anställda och ägare av flerbostadshus som kunder. Fönsterrenoveringsområdet spänner sig över ett brett område av renovering av såväl ”nyare” fönster (ex 60-tal) till fönster tillhörande äldre byggnader.

Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (Gymnasieutbildning eller motsvarande kunskaper uppnådd genom annan utbildning eller yrkeserfarenhet) samt viss hantverkserfarenhet uppnådd genom utbildning eller praktisk erfarenhet. Vi gör alltid en individuell bedömning.

CSN
Ja, utbildningen är CSN-berättigad.

Kurser
Arbetsmiljö 10

Arkitektur och bebyggelsehistoria 15

Byggfysik och energieffektivisering 10

Examensarbete 15

Företagande, entreprenörskap, ledarskap 10

Hantverkstekniker 50

Hantverkstekniker fortsättning 45

LIA inom fönsterhantverk 20

Materiallära 25

Summa: 200

Efter utbildningen
Efterfrågan på fönsterhantverkare är stor i hela Sverige. Det finns goda möjligheter till arbete efter examen. Våra nätverk inom byggnadsvårdsbranschen har visat sig motståndskraftiga under lågkonjunkturer. Många av dem har etablerat kundrelationer inom den privata sektorn, där efterfrågan på renovering och underhåll av befintliga hus prioriteras över nybyggnationer.

Utbildningen leder till följande yrkesroller: fönsterrenoverare, fönsterhantverkare.

Ord från branschen

”Marknaden för fönsterrenovering växer. Privatmarknaden har vuxit i några år och idag har dom större förvaltningarna kommit ikapp. Det finns mångt mer projekt av kulturhistorisk betydelse än det finns kompetenta hantverkare.” Christian Olsson, VD Tegelfogen fönsterrenovering AB , Göteborg

”Fler och fler husägare och bostadsrättsföreningar inser att det inte räcker att bara kladda på mer färg på sina fönster. Just nu tackar vi nej till de flesta förfrågningar vi får pga kapacitetsbrist men kan inte tipsa om någon annan som har tid. Det behövs fler duktiga fönsterhantverkare!” Petter Gantelius, Gantelius fönsterhantverk AB, Ystad

”Vi får fler förfrågningar om jobb än vad vi kan tacka ja till. Efterfrågan ökar hela tiden och under våra snart 10 år i branschen har intresset för att laga och renovera fönster verkligen ökat. Vi ser att behovet av fler utbildade inom fönsterhantverk är stort.” Elisabeth Tellenbach, Ägare Tellenbachs gård och skog AB, Umeå

”Medarbetarna i enheten fastigheter och kulturarv, ser ett stort behov av utbildningar som verkar för att bibehålla hantverkstraditioner som är på väg bort. Kyrkor är ofta byggnader med stora kulturhistoriska värden och måste enligt kulturmiljölagen underhållas så att deras kulturhistoriska värden inte förvanskas eller minskas, det innebär i regel att reparationer ska ske med traditionella metoder och material. Vi är övertygade om att det inom Svenska kyrkan finns arbetsmöjligheter för utexaminerade fönsterhantverkare.”
Linda Denlert, teamledare kulturarv/konservator i Svenska kyrkan

Mariestads kommun, Dacapo Mariestad