Fartygs- och Maskinbefäl 8, Skärgårdsentreprenör

Bunden | Västra Frölunda

Studera för att starta eget inom skärgården eller arbeta med fiske, RIB-charter eller andra maritima yrken

26 augusti 2024

1 augusti 2025

Utbildningen Skärgårdsentreprenör - Fartyg- och Maskinbefäl klass 8, 210 poäng är en unik ettårig yrkeshögskoleutbildning som är skräddarsydd för individer som aspirerar att arbeta inom båtbranschen. Oavsett om din dröm är att navigera på haven, driva ditt eget skärgårdsföretag eller söka anställning inom olika områden såsom fiske, RIB charter, taxibåtar, båttillverkning, eller tångodling, erbjuder denna utbildning en bred grund för din framtid inom den maritima sektorn.

Den statligt finansierade och kostnadsfria utbildningen är öppen för alla studerande och ger möjlighet till studiemedel via CSN. Utbildningen är platsbunden och vissa delar kan ske på distans. Under kursens gång kommer du att få fördjupad kunskap inom flera områden som:

Turism - Du kommer att lära dig om kundvård, turismens historiska utveckling och betydelse, vilket är avgörande för att förstå och tillgodose behoven hos turister och besökare i skärgården.

Marin teknik - Du kommer att få en noggrann förståelse för motor- och mekanisk kunskap samt båt-el och maritima instrument. Utbildningen täcker även fartygskonstruktion, bränsleplanering och eco-driving för att maximera effektiviteten och hållbarheten i fartygsdrift.

Företagsekonomi - Här kommer du att lära dig om de krav och utmaningar som är förknippade med att vara egen företagare inom den mindre sjöfarten. Det innefattar ekonomiska, sociala, miljömässiga och strukturella aspekter för att rusta dig för att driva och utveckla ditt eget företag.

Ansök till utbildningen Skärgårdsentreprenör - Fartyg- och Maskinbefäl klass 8 idag och ta det första steget mot en lovande karriär till sjöss!

Sjösportskolan Swedish Maritime Academy AB