Experience Designer

Bunden | Karlstad

Lär dig skapa digitala upplevelser utifrån användarens behov!

1 september 2024

1 september 2025

Digitaliseringen står högst upp på företagens agendor. ”Experience Designer” lär dig UX, spelifiering, kloka kundresor och digitala innovationer.

Efterfrågan på yrkesrollen Experience Designer (UX/GUI) ökar starkt i hela samhället. Användarupplevelser, hållbara affärsmodeller och digital innovation står i centrum för utvecklingen. Idag har vi enorma möjligheter att skapa upplevelser med ny teknik, inte minst genom VR/AR och AI. Företagen jobbar med ständig förbättring av kundupplevelser. Utöver det blir digitala upplevelser och konversationsbaserad UX allt viktigare.

Digitaliseringen och kundernas upplevelsekrav gör att Experience Designers anställs i alla samhällets företag och organisationer ,och främst inom Data/IT, Telekom och digitala bolag, samt hos alla stora bolag/koncerner och inom offentlig verksamhet.

25% LIA (praktik)
Som en del av utbildningen gör du LIA (Lärande i arbete, praktik, internship) hos ledande branschföretag. LIAn fördjupar och breddar ditt lärande och du får arbetserfarenheter som krävs för att utveckla dagens och morgondagens e-handel. Du bygger ditt nätverk och skapar relationer med framtida arbetsgivare redan under studietiden.

Vi samarbetar med en rad företag och organisationer som alla uttrycker ett växande behov av Experience Designers. Vi har samlat några av branschens mest kunniga utvecklare och föreläsare under ett och samma tak. Du får möjlighet att utbilda dig till framtidens vassaste och bredaste Experience Designers. Du sätter själv ribban för hur långt du vill nå under dina två år hos oss.

Efter avslutade och godkända studier erhåller du yrkeshögskoleexamen om totalt 400 yh-poäng, vilket motsvarar två års heltidsstudier. Din utbildningsplan godkänns och övervakas av Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) som har höga krav på kvalitet och lärprocesser. Changemaker Educations ansvarar för planering, genomförande och utveckling av din utbildning. Du som studerar har en utbildningsledare som koordinerar din utbildning och fungerar som din kontaktperson under studietiden.

Att jobba som Experience Designer är en nyckelroll och en samordningsroll mellan upplevelser, kunder, team och verksamheter. Du sammanflätar och bygger broar mellan digitala och fysiska världar. Du förbättrar och utvecklar kundupplevelser och därigenom kundnytta och affärsnytta. Utbildningen ger dig verktyg för att förstå upplevelser, kunder, behov och utbud på dagens marknader. Du får lära dig att skapa digitala miljöer med kundupplevelsen i fokus.

Exempel på yrkesroller:
- Experience Designer