Automationstekniker - drift och underhåll av digitala produktionssystem

Distans | Piteå

🤖 Intresserad av teknik och varierande jobb? Automationstekniker utför spännande uppgifter som installation o programmering av automatiserade system.

19 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Dagens industrisektor har ett stort behov av kompetent personal. Därför är just utbildade automationstekniker så eftertraktade på arbetsmarknaden! Och eftersom allt större delar av produktionen blir automatiserad behövs allt fler personer med rätt kompetens. Idag råder det brist på yrkesrollen och konkurrensen om jobben är liten.

En fördel med tekniska förkunskaper: För att kunna ta till sig av utbildningen på bästa sätt behöver du ha vissa förkunskaper inom framförallt teknik. Gymnasieprogram som exempelvis industri-, teknik och/eller elprogrammet är exempel på utbildningar som ger en bra grund för utbildningen. Även du som har gått naturprogrammet har en lämplig bakgrund.

Under själva utbildningen kommer du sen få lära dig allt om att arbeta med automatiserade system – från programmering av industriella styrsystem till drift och underhåll, felsökning och åtgärder till förbättrings- och utvecklingsarbete.

Distansutbildning: Det här är en heltidsutbildning på distans. Undervisningen får du i grupp via lärarledda lektioner seminarier och föreläsningar via webb och lärportal, ungefär två heldagar per vecka. Det är åtta fysiska platsträffar under hela studietiden som är på två år. På platsträffarna fokuserar vi framförallt på laborationer.

LIA, lärande i arbete: I utbildningen finns ett tydligt fokus på yrkesrollen. En av de viktigaste inslagen är utbildningens LIA-perioder (praktik) där du kommer omsätta dina teoretiska kunskaper ute på ett företag. LIA ger dessutom möjligheter till stora nätverk och kontaktvägar som kan leda till arbete. Den här utbildningen genomför vi i samverkan med flera stora och mindre företag inom teknik och automation.

Lernia Utbildning AB