Game Creator Artist

Bunden | Göteborg

För dig som vill vara en nyckelspelare i en av världens roligaste branscher.

19 augusti 2024

18 augusti 2025

Som spelgrafiker är det din uppgift att bygga och befolka spelvärldar med figurer, miljöer och föremål. Under utbildningen får du lära dig att skapa karaktärer, miljöer och objekt i både 2D och 3D och att arbeta med färg, form och ljus. Du får genomföra flera olika spelprojekt och hela sex månader består av LIA, som du gör ute på företag i branschen.

Under utbildningen lär du dig bland annat att:
skapa 2D- och 3D-grafik (objekt, miljöer och karaktärer) utifrån olika stilar och genrer
skapa spel i projekt tillsammans med programmeringsstuderande
arbeta med färg, form, ljus och bildkomposition
producera tekniskt optimerad grafik med hjälp av branschledande verktyg
skapa grafiska koncept/Concept Art vid förproduktion av ett spel
arbeta med spelmotorer som Unity och Unreal
skapa anpassad grafik för VR-applikationer
arbeta framgångsrikt i projektform tillsammans med andra kompetenser.

LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

DIN FRAMTIDA KARRIÄR
Som Game Artist skapar du den visuella upplevelsen av spel både i 2D och 3D. Du producerar karaktärer, miljöer, objekt, färger, mönster, ljus och effekter – i princip allt som har med spels visuella uttryck att göra. Du arbetar ofta tätt tillsammans med fler grafiker och andra yrkesroller, såsom programmerare och designer, och du deltar i hela utvecklingsprocessen, från idé till färdig produkt.

Game Artist är ett samlingsnamn för flera olika yrkesroller och efter avslutad utbildning kan du arbeta som exempelvis Character Artist, Texture Artist, Animator, Concept Artist, 3D Generalist eller Environment Artist. Din framtida arbetsplats kan vara på spelföretag, IT-företag eller på byrå. Många väljer också att starta eget eller frilansa.

KURSER
5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.
2D Game Art, 30 p
3D Game Art, 80 p
Concept Art, 15 p
Examensarbete, 40 p
Game Design, 20 p
Game Engine Tools, 45 p
Game Production, 35 p
LIA 135 p
Virtual Reality, 30 p

STUDIEUPPLÄGG OCH EXAMEN
Utbildningen genomförs på plats, omfattar 2 års studier på heltid och leder till en yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten och föreläsningar. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen kommer från branschen.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett tätt samarbete med flera företag och organisationer inom branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser.

Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens.

Göteborgs Stad, Yrgo