Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör

Distans | Örnsköldsvik

Viktigt yrke där du ansvarar för att bl.a. behandla ansökningar om bygglov, säkerställer att byggnadsprojekt följer lagar samt ger råd och vägledning.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

1 januari 2026

Som Bygglovshandläggare/Byggnadsinspektör kommer du bl.a. att granska och bedöma ansökningar om bygglov, granska ritningar, ha tillsyn på byggarbetsplatser samt ge råd och upplysningar om byggande.
Efter 1 1/2-års studier har du mycket stora chanser att få ett arbete som är både stimulerande och utvecklande. Du kommer att få arbeta självständigt och i team samt träffa många människor i ditt yrke. Vanligaste arbetsplats är på kommunernas bygglovsavdelning och du anställs som Bygglovshandläggare eller Byggnadsinspektör.

Utbildningen består av kurserna:
Plan och bygglagen samt övrig bygglagstiftning 50yhp
Kommunal och statlig förvaltning 10yhp
Bygglovsprocessen 30yhp
Byggnadsteknik 35yhp
Samhällsplanering, arkitektur och gestaltning 30yhp
Hållbart byggande och miljölagstiftning 20yhp
Bemötande och kommunikation 20yhp
LIA 90yhp
Examensarbete 20yhp
(1yhp motsvarar en veckas heltidsstudier)

Utbildningen bedrivs på distans med 8 träffar i Örnsköldsvik.
2 halvdagar varje vecka är det synkron, lärarledd undervisning via Teams. Mellan undervisningstillfällena arbetar deltagarna med uppgifter och litteraturstudier, ofta i grupp men även enskilt. Du behöver kunna delta både på de lärarledda undervisningstillfällena och träffarna.

Vi byter namn, Norrlands Yrkeshögskola blir Lexicon YH. Samma utbildningar, samma personer, samma kvalitet och service!

Lexicon Yrkeshögskola AB