Game Creator Programmer

Bunden | Göteborg

19 augusti 2024

18 augusti 2025

Starta din resa mot en spännande karriär i spelbranschen och lär dig allt du behöver för att bli en skicklig programmerare och spelutvecklare. Under dina två år hos oss får du lära dig att skapa kreativa spel, från idé till färdig produkt. Du får genomföra flera olika spelprojekt och en stor del av utbildningen består av LIA, där du får testa dina nya kunskaper i praktiken och knyta värdefulla kontakter med experter inom branschen.

Utbildningen fokuserar på praktiskt genomförande av spelprojekt i grupper och kombinerar detta med teoriavsnitt för att ge dig en komplett bild av utvecklingsprocessen från prototyp till färdig produkt. Samtidigt ger vi möjlighet att fördjupa dig och utforska de delar av utbildningen som intresserar dig mest. Under utbildningen så har vi många nära samarbeten och spelprojekt tillsammans med Game Creator Artist, vilket lyfter båda utbildningarna till nya höjder.

Under utbildningen får du bland annat lära dig följande:

Utveckla interaktiva program och spel med hjälp av spelmotorer som exempelvis Unity och Unreal Engine.
Skriva feltolerant och optimerad programkod i C-baserade programmeringsspråk.
Generera och utvärdera spelidéer samt grundläggande speldesign.
Arbeta med agila utvecklingsmetoder.
Strukturera data och programmeringskod effektivt och arbeta med olika designmönster.
Designa och utveckla VR-applikationer.
Arbeta framgångsrikt i projektform tillsammans med andra yrkesroller.

LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

DIN FRAMTIDA KARRIÄR
Efter avslutad utbildning kommer du vara väl förberedd för en karriär inom spelbranschen, som Game Programmer/spelprogrammerare, Software Engineer, Software Developer, Programmer eller Unity Developer. Möjligheterna är obegränsade - du kan arbeta på små eller stora spelbolag, alternativt som konsult inom områden som IT, visualisering eller VR. Det är också möjligt att välja entreprenörskap eller frilansarbete.

KURSER
5 poäng motsvarar en veckas heltidsstudier.
Applied Programming, 45 p
Examensarbete, 40 p
Game Design, 20 p
Game Production, 35 p
Game Programming, 50 p
LIA, 135 p
Programming Fundamentals, 40 p
Unreal Development, 35 p
Virtual Reality, 30 p

STUDIEUPPLÄGG OCH EXAMEN
Utbildningen genomförs på plats, omfattar 2 års studier på heltid och leder till en yrkeshögskoleexamen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten och föreläsningar. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen kommer från branschen.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett tätt samarbete med flera företag och organisationer inom branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser.

Ledningsgruppen ser till att utbildningens innehåll håller en hög nivå och ger dig rätt kompetens.

Göteborgs Stad, Yrgo