DevOps Engineer

Distans | Stockholm

Forma framtiden! Som DevOps Engineer fokuserar du på containerteknologi, säkerhet och systemadministration för att driva digitala tjänster framåt.

9 september 2024

15 april 2024

8 september 2025

Anpassa tekniska lösningar efter användarnas behov: En DevOps Engineer anpassar tekniska lösningar efter användarens behov. Du arbetar med moderna driftsmiljöer och egna datacenter. I utbildningen fokuserar vi framför allt på öppna standarder, drift, säkerhet och systemadministration. Du kommer att lära dig att redovisa administrativa moment och föreslå avancerad konfiguration. Det blir även fokus på att förstå IT-säkerhet och drift av applikationer. Du lär dig Linux, Kubernetes, databasservrar, molntjänster och programmeringsspråket Python.

Utbildning på distans med platsträffar i Stockholm: Utbildningen är distansbaserad med några platsträffar på vår yrkeshögskola i Stockholm (Alvik). Utbildningens innehåller har vi tagit fram tillsammans med arbetslivet för att den ska täcka de kompetenser och kunskaper som krävs på arbetsmarknaden. Ett av de viktigaste syftena med utbildningen är att du ska få både teoretiska och praktiska färdigheter inom olika verktyg och säker IT-utveckling.

LIA – lärande i arbete på en arbetsplats: Lärande i arbete, LIA, är en av utbildningens viktigaste moment. Här får du utforskar en arbetsplats och hur de jobbar med verksamhetsstyrning och DevOps som arbetsmetod. Du får fördjupade kunskaper om företagets infrastruktur, molnteknologier och olika lösningar. Automatisering av arbetsflöden är en central del, där du använder CI/CD-verktyg och containerteknologi. Avslutningsvis förbereder du en skriftlig rapport om dina LIA-aktiviteter och presenterar den muntligt för andra deltagare i utbildningen.

Efter utbildningen: Efter examen kommer du kunna jobba med olika teknologier, övervaka tekniska servermiljöer inom containerteknologi och bidra till utvecklingen av säkerhet och systemadministration. Möjliga titlar du kan jobba som är till exempel:
- DevOps Engineer
- Linux System Administrator
- Platform Engineer
- Site Reliability Engineer.

Lernia Utbildning AB