Guldsmed

Bunden | Falköping

Guldsmed – världens roligaste yrke!

26 augusti 2024

12 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Vår utbildning till guldsmed syftar till att bevara hantverksyrket genom att fokusera på unik och traditionell kompetens men också nya tekniker. Yrket lämpar sig för den som är noggrann, driftig, kreativ och gillar att arbeta med händerna. En konstnärlig visionär som gillar utmaningar och problemlösning. Guldsmide är i grunden också ett serviceyrke, och passar den som tycker om att arbeta kundorienterat.
Utbildningens första år fokuserar på hantverksteknikerna. Du får också en inblick i branschen, hur guldsmedsyrket fungerar idag och hur konstnärliga och hantverksyrken sett ut historiskt. Yrkesverksamma lärare undervisar dig i manuell och CAD-design, gemmologi, steninfattning och blanksticksgravyr samt företagsekonomi. Mycket av arbetet sker i projektform med inslag av fritt skapande. Utbildningen är starkt knuten till branschen, och 1/3 del av utbildningen består av LIA (Lärande i Arbete) där du får yrkeskunskap hos etablerade guldsmedsföretag. LIA:n genomförs ofta på annan plats än studieorten.
Utbildningen avslutas med ett gesällprov, ett vedertaget mått på ditt kunnande i Sverige och i Europa.

Falköpings kommun, Lärcenter