Redovisningsekonom

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Redovisningsekonom
Bästa utbildningen om du är intresserad av ekonomi och vill arbeta som redovisningsekonom.

Det här yrket passar dig som har ett sinne för siffror och är noggrann, ansvarsfull och företagsam. Redovisningsekonomens roll går mot att vara mer rådgivande, så du behöver vara kommunikativ och tycka om att samarbeta med andra. Under utbildningen får du lära dig att på ett affärsmässigt sätt möta kunder och arbeta med löpande redovisningsarbete, fakturahantering, lönetjänster, bokslut, årsredovisningar, deklaration, skatte- och företagsekonomisk rådgivning samt ekonomisk planering.

Idag finns en stor efterfrågan på kvalificerade redovisningsekonomer med både teoretiska och praktiska färdigheter.

Efter avslutad utbildning har du möjlighet att söka anställning som redovisningsekonom, redovisningskonsult, revisionsmedarbetare, ekonomiassistent, ekonomiansvarig och controller på redovisningsbyråer, revisionsbyråer, ekonomiavdelningar på större eller mindre företag, myndigheter, kommuner eller som egen företagare i branschen.

Sundsvalls kommun, Vuxenutbildningen