Game Audio Producent & Sound Designer

Bunden | Stockholm

Under denna utbildning lär du dig att skapa, editera & implementera ljud i spel, samt även att komponera musik som passar spelteman & olika spel.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Denna YH-utbildning täcker all kunskap som du behöver för att kunna börja jobba inom spelbranschen. Ljud och musik är ett viktigt ämne och en fundamental del av video & tv-spel, och även inom media generellt. I denna utbildning jobbar vi projektbaserat med målsättningen att du ska kunna få jobb eller kunna skapa dina egna arbetsmöjligheter direkt efter din examen, och genom att sätta dig direkt i de kreativa branschernas centrum, ger vi dig en möjlighet att bli en del av framtiden.

Om programmet
Game Audio Producent & Sound Designer är en heltidsutbildning på två år, som ger dig kunskapen och erfarenheten som behövs för att kunna skapa, editera och implementera ljud i spel, samt kompetensen att kunna komponera musik som passar spelteman och alla variationer som finns inom spel. Förutom detta så täcker utbildningen även hur man använder en specifik och modern mjukvara för spelljud, hur man optimerar sin maskin, hur man organiserar sitt workflow, hur man arbetar skickligt med producenter och utvecklare, hur man marknadsför sig själv och syns inom industrin, vad man ska göra för att bli övervägd av företag både som frilansare och praktikant, hur strukturen av spelmarknaden är organiserad och mycket mer.

Karriärsmöjligheter
Eftersom utbildningen har en nära samverkan med ditt framtida yrkesliv så får du direkt tillgång till värdefulla kontakter och kommer att ha möjlighet att bygga din karriär som ljuddesigner, kompositör, ljudingenjör eller mycket mer direkt efter avslutad utbildning. Genom utbildningen får du en bred praktisk erfarenhet av att jobba med många olika typer av projekt, vilket kommer ge dig kompetenser som behövs för att kunna jobba inom spelbranschen och även filmbranschen.

Vår moderna utbildningsmetod och samtida kursinnehåll gör dig till en stark konkurrent på marknaden, och vi ger dig också verktygen för att kunna skapa egna möjligheter och navigera hinder på din väg ut i arbetslivet.

Audio Production Academy AB