Management inom hotell och besöksnäring

Distans | Stockholm

För dig som siktar på en ledande roll inom hotell- och besöksnäringen. Branschen satsar för fullt och behovet av utbildad personal är extremt stort.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

4 november 2024

1 oktober 2025

Lär dig att leda, inspirera och motivera

För dig som siktar på en ledande roll inom hotell- och besöksnäringen. Branschen satsar för fullt efter pandemin och behovet av utbildad personal är enormt stort. Välkommen!

Efterfrågan på operativa ledare med kunskap om ekonomi, projektledning och medarbetarfrågor är väldigt stor. Hos oss får du exakt den spetskompetens som branschen efterfrågar. Det här är vägen till en snabb karriär, har du dessutom tidigare erfarenheter från branschen går det ännu snabbare.

Leda och motivera
Utbildningen fokuserar bland annat på ledarskap, Guest Relations samt försäljning och marknadsföring i digitala kanaler. Du får även lära dig efterfrågade kunskaper som interkulturella relationer, hållbar utveckling och säkerhet. Du lär dig helt enkelt hur man leder och motiverar medarbetare i den dagliga driften, parallellt med budget- och värdegrundsarbete. Det kan vara världens roligaste och mest stimulerande arbete.

Yrkesverksamma lärare
Majoriteten av föreläsarna på utbildningen arbetar själva inom branschen och har ett stort kontaktnät. Detta ger dig massor av kontakter i branschen och kunskaper som verkligen efterfrågas. En unik möjlighet att lära av de bästa.

Turism- och hotellnäringen växer
Branschen behöver engagerade och serviceinriktade medarbetare. Sverige som besöksland attraherar fler och fler utländska besökare som även behöver boende och service. Det finns ca 2 000 hotell i Sverige och det byggs hela tiden fler. Efter pandemin har trycket på besöksnäringen varit enormt. Det saknas mängder med utbildad personal över hela Sverige.

Global arbetsmarknad
Hotell- och besöksnäringen är en global bransch, vilket innebär att det finns goda möjligheter att arbeta över hela världen. Det är bara din fantasi som sätter gränserna. Så om du är en person som älskar att arbeta med människor, är kreativ och gillar utmaningar är management inom hotell och besöksnäringen definitivt en karriär som du borde överväga.

Praktikperioder (LIA)
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk. Du kan även göra din praktik utomlands om du önskar.

Cirka 9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen
Travel Education Centre har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupper bl.a från: Nordic Choice Hotels, Elite Hotels, ESS Group, Got Event, First Hotels, Scandic Hotels, Liseberg, Strömma Turism & Sjöfart, Gothia Towers/Svenska Mässan, Viking Line, Högberga Gård Hotell & Konferens, Skepparholmen Spa & Konferenshotell.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Möjliga yrkesroller efter utbildningen
Chef inom hotell och besöksnäringen
Mellanchef inom hotell och besöksnäringen
Platsansvarig på konferensanläggningar