Marknadskommunikatör - Digitala medier

Distans | Göteborg, Malmö, Stockholm

Marknadskommunikatör utbildar dig till en tvärfunktionell yrkesroll där du både producerar, kommunicerar och marknadsför innehåll i digitala kanaler.

Omfattning 320 YH-poäng (ca 1,5 år)

Examen Yrkeshögskoleexamen

CSN-berättigad Ja

Undervisningsspråk Svenska och engelska

Studietakt 100%

Kvalifikationsnivå (SeQF) 5

Studerandeavgift Nej

Nästa utbildningsstart

26 augusti 2024

Gå till utbildningen

Sista ansökningsdatum

25 mars 2024

Fler starter

1 augusti 2025

Om utbildningen

Marknadskommunikatör utbildar dig till en tvärfunktionell yrkesroll där du både producerar, kommunicerar och marknadsför innehåll i digitala kanaler. Morgondagens digitala och virtuella medier ökar kraven på relevant kommunikation; varumärken måste kommunicera engagerande innehåll i rätt kanal för att nå fram. Utbildningens breda kursutbud är format för att möta en yrkesroll som eftersöks av företag i hela Sverige.

Marknadskommunikatör är en kreativ innehållsproducent som jobbar med text, bild, ljud och video i digitala kanaler, men det är även en digital marknadsförare som förstår möjligheterna i digitala medier och kan nyttja dem framgångsrikt. Utbildningen innehåller grafisk och visuell produktion, textproduktion, webbproduktion samt digital marknadsföring, men även digital analys och kommunikation.

Utbildningen sker digitalt baserat på distans – på så sätt kan du som studerande både studera, praktisera (LIA Lärande i arbete) och sedan jobba inom din region var du än i Sverige bor.

Vad kan jag arbeta med efter avslutad utbildning?

Utbildningen möter ett brett kompetensbehov över hela Sverige där behovet av en bred generalistroll inom marknadsföring och kommunikation är stor. Det innebär en yrkesroll som kan hantera många olika delar från digitalt skapande till digital marknadsföring och analys. Din yrkesroll är ofta eftersökt av marknads- och kommunikationsavdelningar på företag då du framförallt inte är en specialist på ett visst nischat område utan snarare digitala producenten som har många olika verktyg att jobba med.

Du kommer kunna jobba bl.a. som marknadskommunikatör, marknadskoordinator, digital informatör, digital kommunikatör, onlinemarknadsförare, med flera.

Kurser
Praktisk kommunikation och marknadsföring, 30 YHP (6 veckor)
Textproduktion för digitala kanaler – språk, praktiskt skrivande och copy, 30 YHP (6 veckor)
Grafisk och visuell produktion för digitala plattformar, 40 YHP (8 veckor)
Webbproduktion, 20 YHP (4 veckor)
Digital marknadsföring, 50 YHP (10 veckor)
Uppföljning och analys i digitala plattformar, 20 YHP (4 veckor)
Juridik, 5 YHP (1 veckor)
Lärande i arbete 1, 50 YHP (10 veckor)
Examensarbete, 25 YHP (5 veckor)
Lärande i arbete 2, 50 YHP (10 veckor)

Visa mer

Behörighet

Utbildningsanordnare

Här hittar du kontaktuppgifter till skolan som anordnar utbildningen.

Logotyp

IHM Business School AB Malmö

Webbplats

E-post

Telefon