Elingenjör - Fastighet, industri och järnväg

Distans | Helsingborg

Som elingenjör med inriktning fastighet, industri och järnväg har du en nyckelroll i samhällets omställning mot smarta och hållbara energilösningar!

12 augusti 2024

15 maj 2024

1 augusti 2025

Till stor del arbetar du med att projektera och konstruera elinstallation i fastigheter, industrier och gatunät, eller i större infrastruktursatsningar på exempelvis järnväg. Du kan bland annat arbeta med att effektivisera elkraftanläggningar, utforma elinstallationer för nya miljöklassade bostadsområden, till att vara med och skapa energismarta lösningar för framtidens tåg- och spårtrafik. Elingenjören arbetar även mycket med samordning och har kontakt med tillverkare och kunder. Eftersom arbetsuppgifterna är varierande behöver en elingenjör ha god kunskap inom: projektets olika faser, att kunna kommunicera åtaganden och lösningar, samt matematik och ellära.

Dina arbetsplatser kan vara hos ett entreprenadföretag, som anställd på ett konsultbolag med uppdrag hos olika typer av kunder eller som egenföretagare. Rollen som elingenjör passar dig som har ett genuint teknikintresse, och vill arbeta med hållbara energilösningar som bidrar till Sveriges framtida elförsörjning.

Efter utbildningen kommer du att kunna arbeta som:
- Elingenjör – fastighet/industri
- Elingenjör – järnväg
- El-konstruktör
- El-projektör

Just nu sker stora satsningar på gröna energikällor som sol- och vindkraftverk, elektrifierade fordon- och maskinparker, energismarta fastigheter samt utbyggnad av Sveriges infrastruktur och järnvägar. Denna omställning skapar stora kompetensbehov av elingenjörer. Totalt beräknas 8000 tekniker och ingenjörer behöva rekryteras inom de kommande tre åren. Elförsörjning i Sverige är en livsviktig samhällsfunktion, och branschen efterfrågar praktisk kunskap som kan verka i hela processen kring att projektera och bereda el, till att medverka i uppdrag nära kund.

Utbildningen Elingenjör – fastighet, industri och järnväg är framtagen med aktörer från branschen och skräddarsydd efter de behov som finns. Ta chansen och utbilda dig till en yrkesroll som behövs!

Ta ditt nästa karriärsteg hos oss på YH Akademin!

YH Akademin AB