Underhållsingenjör – Smart Maintenance

Distans | Kristianstad

Utbildningen fokuserar på energieffektivitet och hållbar teknik för att möta arbetsmarknadens kompetensbehov inom Smart Maintenance.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Är du tekniskt intresserad och vill arbeta med hållbara och energieffektiva lösningar inom industrin? Som underhållsingenjör arbetar du med planering, genomförande, uppföljning och analys av underhållsinsatser. Du samordnar och leder maskinunderhållet i verksamhetens anläggningar. Du arbetar både strategiskt och operativt. Tillhör ofta en arbetsgrupp av tekniker och projektörer.

Yrket passar dig som vill arbeta med att underhålla och effektivisera maskiner och teknik inom industri och tillverkning. Utbildningen fokuserar på underhållsingenjör utbildning, energieffektivitet och hållbar teknik för att möta arbetsmarknadens kompetensbehov inom Smart Maintenance. Kanske har du gått bygg- och anläggning på gymnasiet, eller el- och energi eller inom industrin. Du behöver inte arbeta inom underhållsindustrin idag. Eller så gör du just det och vill få verifierat och ytterligare kompetens inom Smart Maintenance-området. Kanske vill du avancera i din nuvarande yrkesroll? Du kan även arbeta inom fastighetsbranschen, kanske som tekniker inom fastighet.

Vårt program innehåller bland annat underhållsingenjör utbildning som gör dig kvalificerad att jobba inom Smart Maintenance. Smart Maintenance handlar om smarta lösningar inom underhåll. Något som marknaden efterfrågar mer och mer. Ofta arbetar man med ett intelligent underhållssystem (IMS) som använder insamlad data från maskiner för att förutsäga och förhindra potentiella fel i dem. Förekomsten av fel i maskiner kan vara kostsamt och till och med katastrofalt. För att undvika fel måste det finnas ett system som analyserar maskinens beteende och ger larm och instruktioner för förebyggande underhåll. Att analysera maskinernas beteende har blivit möjligt med hjälp av avancerade sensorer, datainsamlingssystem, datalagrings-/överföringsmöjligheter och dataanalysverktyg. Aggregeringen av datainsamling, lagring, transformation, analys och beslutsfattande för smart underhåll kallas ett intelligent underhållssystem (IMS).

Hermods AB Kristianstad