Automations- och Robotingenjör med Industri 4.0

19 augusti 2024

23 maj 2024

1 augusti 2025

Robotar och automatisering är inte längre framtiden utan har mer eller mindre blivit en del av vardagen inom många branscher. Framförallt inom industrin där allt fler fabriker och produktionsled blir självorganiserade. Industri 4.0 syftar till en fjärde industriell revolution där Internet Of Things (IOT) möjliggör en ny form av informationsflöde inom produktionen.

Efter vår automationsingenjör utbildning kan du få jobb som automations- och robotingenjör där du arbetar du med utveckling, installation, programmering, underhåll och reparation av automatiskt styrda anläggningar och industrirobotar. Yrken som robotingenjör passar dig som har ett intresse för tekniska system, är bra på logiskt tänkande, problemlösning och kan arbeta i team. Branschen har redan svårt att rekrytera personal med rätt kompetens och de strukturomvandlingar som nu sker inom digitalisering, automatisering och robotisering driver på efterfrågan av aktuell kompetens.

Hermods AB Umeå