Projektledare Elkraft

Distans | Stockholm

En unik karriärmöjlighet för dig som idag arbetar med ledarskap i en bransch inom samhällsbyggnad eller för dig som redan arbetar inom elkraft.

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Vad gör en Projektledare Elkraft ?

Sveriges elanvändning håller på att dubbleras samtidigt som elektrifieringen av samhället sker i snabb takt. El spelar också en allt viktigare roll i klimatomställningen både nationellt och internationellt.
Det nuvarande elnätet Sverige är i stort behov av förnyelse, och allt fler projekt behövs för att klara uppgraderingen av elnätet. Bara de kommande åren behövs det över 300 projektledare inom elkraftsområdet, enligt Energiföretagen Sverige.

I din yrkesroll som Projektledare Elkraft leder, dokumenterar och samordnar du projekt inom elkraft från start till avslut. I projekten använder du dina kunskaper inom projektledning, projektekonomi, entreprenadjuridik och elsäkerhet.
Projektledare i elkraftsbranschen är mycket eftertraktade både hos elproduktions- och nätbolagen och hos entreprenadföretagen som utför arbetena.

Efter din utbildning på STI kan du bland annat arbeta i yrkesroller som:

-Arbetsledare Elkraft
-Elkraftkonsult inom projektledning
-Projektledare inom elkraftsbranschen

STI:s utbildning
Projektledare Elkraft ger dig alla kunskaper och färdigheter en projektledare inom Elkraft behöver. Du får bland annat kunskaper om lagar, projektekonomi, upphandling och entreprenadjuridik.
Du lär dig agera självständigt i din roll som projektledare med förmåga fatta ekonomiska beslut. Du kommer också kunna dra egna slutsatser om planer och lösningar med extra kunskaper om elsäkerhet, kvalitét och miljö. Fokus läggs bland annat på samarbete och att bygga långsiktiga relationer med kunder, leverantörer och andra samarbetspartners.

Vem kan läsa utbildningen?
YH-programmet Projektledare Elkraft kan vara perfekt för dig om du har erfarenhet av att arbeta som platschef, arbetsledare eller projektledare inom en bransch som rör samhällsbyggnad. Genom utbildningen får du möjlighet att ta nästa steg i din karriär och utforska den växande och spännande elkraftsbranschen.

Om du redan har erfarenhet av elkraftsbranschen och för närvarande arbetar eller tidigare har arbetat inom området, så kan denna utbildning vara en utmärkt möjlighet för dig att fördjupa dina kunskaper och ta din karriär till nya höjder.

Du hittar mer info om alla delkurser på vår hemsida.
Välkommen till STI!

Stiftelsen Stockholms Tekniska Institut