Data Engineer

Bunden | Stockholm

Utbildningen för dig som älskar att analysera och undersöka 💾

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Vad gör en Data Engineer?
När samhället digitaliseras allt mer finns det också växande mängder med data. Datan kan analyseras, mätas, och användas när organisationer och större företag ska fatta effektiva, och många gånger kritiska, beslut. I din roll som Data Engineer hjälper du företag att hitta rätt data.
Du tar fram rätt data ur den stora mängd som finns idag. Du analyserar och prioriterar vilken data som är viktig för beställaren, och hittar det bästa sättet för att visualisera informationen som du tar fram.

Efter din utbildning
Efter din utbildning på STI kan du arbeta med dataanalys på en mängd större organisationer och företag. Rollen återfinns i samtliga branscher som exempel myndigheter, kommuner, banker, konsultbolag, försäkringsbolag, banker, elbolag, byggbolag, hälsosektorn samt inom e-handeln med mera.

STI:s utbildning
Under din utbildning på STI lär du dig bland annat att hantera databaser och leverera analysunderlag. Du lär dig också om datavisualisering och AI. För att du ska få en bred förståelse av ditt yrkesområde är programmering en viktig del av utbildningen. Du får grundläggande kunskaper i Python och SQL, men också en introduktion i Java och Scala.

Du hittar mer info om alla delkurser på vår hemsida.
Välkommen till STI!

Stiftelsen Stockholms Tekniska Institut