Processoperatör Livsmedel

Distans | Örebro

🏭 Studera till Processoperatör. Lär dig övervaka tillverkningsprocesser och styra produktionslinor för en hållbar och säker livsmedelsproduktion.

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Processoperatör livsmedel är utbildningen för dig som vill skapa en effektiv och hållbar livsmedelsproduktion. Du ansvarar för att styra och övervaka tillverkningsprocesser för att förebygga och åtgärda eventuella fel och driftstopp i produktionen.

Livsmedelsbranschen är den fjärde största sektorn inom svenskt näringsliv. Det är av största vikt att minimera risken för stora driftstopp i produktionen samtidigt som livsmedlen ska hålla hög kvalitet och vara säkra för konsumenten. Under studietiden får du därför kunskap i:

• Kvalitetssystem som BRC och ISO 22000 för att skapa en miljövänlig och hållbar produktion med hög kvalitet
• HACCP som arbetsmetod där du systematiskt kartlägger, bedömer och kontrollerar faror i produktionen med syfte att livsmedel ska vara säkra för konsumenten
• Mikrobiologi, kemi samt transport och logistiks påverkan på produktens väg till konsument
• Automationsprocesser inom livsmedelsproduktion
• Riskbedömning och analys på flöden och produktionslinjer
• Driftsäkerhet och underhåll av produktionsmaskiner

Teknikhögskolan utbildar framtidens innovatörer och samhällsbyggare.
Auktoriserad yrkeshögskola med YH-utbildningar inom IT, teknik, energi och samhällsbyggnad.

Plushögskolan AB - Teknikhögskolan