Fastighetsförvaltare

Bunden | Malmö

En populär utbildning med stor efterfrågan där du lär dig allt från affärsmannaskap, ekonomisk förvaltning till kundkontakt.

Omfattning 500 YH-poäng (ca 2,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Fastighetsförvaltare är ett av de mest populära yrkesvalen och efterfrågan är extremt stor. Några av de kvalificerade kompetenser som du lär dig är affärsmannaskap, ekonomisk förvaltning och kundkontakt.

Vad gör en fastighetsförvaltare?
Som fastighetsförvaltare är det du som har ansvaret för fastigheten. Bland annat är det din uppgift att se till så att hyresgästerna trivs och att fastighetens ekonomi uppfyller de uppställda målen. Arbetet kan se olika ut beroende på vilken typ av fastighet du är ansvarig för. Du kan enbart ha hand om vissa delar av fastighetsförvaltningen eller ha ett totalansvar.

För dig som gillar ansvar
Som fastighetsförvaltare ansvarar du för planering av reparationer och underhåll samt tillsyn av städning och att uppvärmningen fungerar. Du ser även till att lagar följs och upphandlar konsulter och entreprenörer samt i vissa fall ansvarar för egen personal.

Yrkesrollen medför en stor mängd kontakter med hyresgäster, myndigheter och entreprenörer. Arbetsuppgifterna förändras ständigt vilket gör att kompetenskraven ökar och efterfrågan på utbildade Fastighetsförvaltare är mycket hög.

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på någon av de ledande företagen i branschen. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Det är därför inte så konstigt att ungefär 9 av 10 har ett kvalificerat jobb när de tar examen från oss.

Nära samarbete med branschen
John Ericsson Institutet har ett tätt samarbete med några av branschens främsta föreläsare och lärare. Det sitter även flera välkända företag med i utbildningens ledningsgrupp.

Denna utbildning är framtagen i samarbete med bland annat Einar Mattsson AB, Vasakronan, ByggVesta, Gunnar Karlsén, Riba AB, Mi Casa, Jernhusen, WSP, Värmex, Newsec, Akademiska Hus och många fler engagerade på olika sätt.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
Fastighetsförvaltare
Områdesförvaltare, fastighet