Front End Developer

Bunden | Göteborg

För dig som vill arbeta med modern webbutveckling från idé till färdig webbplats för olika plattformar och enheter.

Undervisningsspråk Svenska

1 augusti 2024

1 augusti 2025

Avancerad webbutveckling med fokus på form och funktion

För dig som vill arbeta med modern webbutveckling från ide till färdig webbplats för olika plattformar och enheter.

Du kommer att få lära dig allt inom webbproduktion från tanke till färdig webbplats för olika plattformar och enheter. Efterfrågan är hög och vår Front End-utbildning ger dig extremt goda möjligheter i arbetslivet.

Utbildningen Front End Developer ger dig kompetensen att använda den webbteknik som krävs för att producera avancerade webbplatser. Du tränas i allt från JavaScript, versionshantering, ramverk, html, CSS, webbdesign och användbarhet/UX. Utbildningen inkluderar allt från programmeringsspråk till kunskaper i utveckling av mobila webbapplikationer.

Stor efterfrågan
Idag är mobilen och plattan de vanligaste enheterna för att komma i kontakt med ett företag och dess webbplats. Det ställer stora krav på anpassning till den nya tekniken och efterfrågan på Front End utvecklare växer. Behovet är stort hos såväl webbyråer, kommunikationsbyråer som hos IT-konsulter, men även bland företags interna it-avdelningar.

Du kommer få kompetens att:
• Arbeta med målgruppsanpassad webbutveckling med hänsyn till användbarhet, tillgänglighet och UX
• Utveckla, anpassa och testa webblösningar för olika webbläsare och plattformar.
• Webbutveckling med fokus på olika API:er och ramverk
• Projektmetodik och arbetsmetodik för utvecklare

Praktikperioder
Ungefär en tredjedel av studietiden gör du praktik på ett branschföretag. Det ger dig möjlighet att utveckla din kompetens och skapa ett stort nätverk.

9 av 10 får jobb
Vi är en av få yrkeshögskolor som är kvalitetsauktoriserade. Vilket är en trygghet för dig som studerar här. Enligt uppgifter från YH-myndigheten har ungefär 9 av 10 ett kvalificerat jobb när de tar examen från en YH-utbildning.

Nära samarbete med branschen
Utbildningen har ett tätt samarbete med några av branschen mest framgångsrika företag.

Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå utbildningen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Utbildning berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).

Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutet får även fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.

Utbildningen är på heltid och sker på plats i klassrum i respektive ort. Vissa delkurser kräver att man är på plats hela dagar.

Efter examen kommer du bland annat att kunna arbeta som:
• Front End Developer
• Webbutvecklare