Behandlingspedagog - Socialpedagog

Bunden | Huskvarna

Som behandlingspedagog/socialpedagog har du en viktig roll i människors liv, och det är ett yrke som innebär många utmaningar och ger mycket i gengäld

19 augusti 2024

17 april 2024

1 augusti 2025

Vill du arbeta med barn, ungdomar och vuxna med behov av stöd? Vill du vara det stöd som krävs för att en människa ska orka göra en förändring i sitt liv? Är du nyfiken och trygg i dig själv? Då kan behandlingspedagog/socialpedagog vara yrket för dig. Som behandlingspedagog/socialpedagog arbetar du med vård och behandling av människor med olika typer av problem och svårigheter. Detta kräver en gedigen utbildningsbakgrund och kompetens om hur man bemöter människor på ett professionellt sätt. Detta är ett yrke som innebär många utmaningar och ger mycket i gengäld.

VAD ARBETAR DU MED?
I ditt yrke möter du barn, ungdomar eller vuxna med behov av stöd av olika slag. Det kan handla om missbruk, neuropsykiatriska diagnoser, psykosocial problematik, trauma eller ungdomar med identifikationsproblem. Som behandlingspedagog/socialpedagog har du en central roll i människors liv, och under perioder kan rollen vara både krävande och påfrestande samtidigt som den är meningsfull och utvecklande.

Programmet ger dig en bred beteendevetenskaplig grund, där behandlingsmetoder och förhållningssätt, behandlingsarbete och utvecklingspsykologi är centrala delar. Du får även kunskap om etnicitet och integration, ledarskap, grupp- och personlighetspsykologi, kost, samt om journalföring, socialrätt och dokumentation. I din yrkesroll har du kompetens för att möta människor med olika bakgrund och förutsättningar.

Du får även fördjupade kunskaper om neuropsykiatri, integration, trauma och motiverande samtal är efterfrågat hos arbetsgivarna. Efter examen har du specifik kompetens inom dessa områden.

Efter examen har du kompetens att på ett ansvarsfullt och självständigt sätt arbeta som behandlingspedagog/socialpedagog på skolor, HVB-hem, statliga institutioner, i kommunal öppenverksamhet eller fältverksamhet, inom kriminalvården, kvinnojourer, hem för personer med trauma eller på resursskolor. Du kan också jobba som familjeutredare.

LIA – LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam. De flesta LIA-platser kräver ett utdrag ur belastningsregistret då det är ett krav för många arbetsplatser inom verksamhetsområdet. En del LIA-platser tar endast emot studerande som fyllt 25 år och en del har särskilda krav som tex längre tids drogfrihet.

SAMARBETSPARTNERS
Tillsammans med företrädare från arbetslivet har vi arbetat fram denna utbildning som gör dig eftertraktad för arbetsgivare både i regionen och i resten av landet. Utbildningen är starkt efterfrågad av branschen då det råder brist på behandlingspedagoger/socialpedagoger med rätt kompetens. Bland företagen som står bakom utbildningen finns Oasen HVB & Skola, Team J:son, Fribo Rehab, Polstjärnan, Frösunda, SiS Ungdomshem Stigby och HVB Aleris.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola