Laborant

Distans | Östersund

Som laborant arbetar du med att identifiera, planera och genomföra provtagningar och mätningar för att sedan analysera och dokumentera resultatet.

26 augusti 2024

23 maj 2024

1 augusti 2025

Är du analytisk, strukturerad och noggrann? Lockas du av provtagning och analyser inom industri? Som laborant arbetar du i ett team där du är med och ansvarar för att identifiera, planera och genomföra provtagningar och mätningar för att sedan analysera och dokumentera resultaten.

I arbetet används olika typer av teknisk utrustning som du ansvarar för att kontrollera och kalibrera vid behov. Dessa analyser används för att kontrollera sådant som säkerhet och kvalitet, men också för utveckling eller problemlösning. Utbildningen har en bredd som gör att du efter avslutat utbildning har en grund som lämpar sig inom en rad av industrier.
Du kan till exempel arbeta med:
- Livsmedelsanalyser
- Miljöanalyser som t.ex. vatten eller avfall
- Analyser av produkter eller material

Utöver att utbildningen ger branschrelaterade kunskaper inom kemi, mikrobiologi, matematik och engelska så kommer du även få med dig viktiga kunskaper om områden såsom ackreditering, säkerhetsrutiner, arbetsmetodik och ergonomi för en säker arbetsmiljö.

Hermods AB Östersund