Trafiklärare

Bunden | Helsingborg

Trafiklärare - En utbildning med hög arbetslivsanknytning och stora chanser till ett utvecklande och intressant arbete!

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

26 augusti 2024

10 april 2024

25 augusti 2025

Trafiklärarutbildningen i Helsingborg genomförs med en hög grad av arbetslivsanknytning. Utöver 15 veckors LIA (lärande i arbete) på heltid så genomförs 1 dag per vecka ute på någon Trafikskola. Under senare delen av utbildningen driver de studerande också en egen "trafikskola". Detta för att få en så verklighetsanknuten utbildning som möjligt. Utbildningen genomförs under totalt 60 veckor (300 yrkeshögskolepoäng) och endast med två veckors studieuppehåll.
Utbildningen består av tio olika delkurser där teori varvas med praktik. Under senare delen av utbildningen ingår ett examensarbete som knyter an till de olika delkurserna som ingår i utbildningen.

Framtidsmöjligheter
Situationen på arbetsmarknaden är mycket positiv för de som genomgått Trafiklärarutbildningen och fått Transportstyrelsens godkännande att arbeta som trafiklärare. Genom vårt nära samarbete med branschen har i stort sett alla arbete som trafiklärare efter avslutad utbildning. Det finns också, efter någon tid i yrket, goda chanser att utbilda sig vidare till exempelvis Utbildningsledare, Tung- eller MC-lärare.

Utbildarna i Helsingborg AB