Tandsköterska

Bunden | Uddevalla

Vill du vara med och bidra till en befolkning som är frisk i munnen hela livet?

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

Undervisningsspråk Svenska

13 oktober 2025

Att arbeta som tandsköterska är ett omväxlande arbete med mycket patientkontakt. Tandsköterskan ingår i ett vårdteam med tandläkare och tandhygienister, men ska även självständigt kunna informera och utföra munhälsovårdande insatser på patienter i olika åldrar. Ett yrke för den som tycker om att arbeta med människor.

Utbildningen är drygt tre terminer lång (325 YH-poäng) och läses i bunden form på heltid vilket innebär att den studerande har skolförlagd tid upp till 5 dagar i veckan. Kurser som ingår i utbildningen är: Administration och organisation, Anatomi - anestesi - farmakologi, Material och miljö, Munhålans och tändernas anatomi, Odontologi 1+2, Oral hälsa 1+2, Teamtandvård, Vårdhygien - smittskydd, Examensarbete samt 16 veckors LIA (Lärande i Arbete). I utbildningens teoretiska kurser ingår också praktiska övningar i egna metodrum (sk KTC Kliniskt träningscenter) samt att LIA genomförs på tandvårdskliniker i regionen vilket ger den studerande goda förutsättningar och många möjligheter till praktisk övning under studietiden.

Tandsköterskor är idag en yrkesgrupp där behovet av utbildad personal i Västra Götalandsregionen är betydligt större än dem som finns att anställa. Framtidsutsikterna för tandsköterskor ser därför väldigt goda ut.

Folktandvården Västra Götalandsregionen, Tandsköterskeutbildningen