Tandsköterska

Distans | Västerås

Som utbildad tandsköterska har du ett ansvarsfullt och omväxlande arbete.

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

2 december 2024

1 augusti 2025

Som utbildad tandsköterska har du ett ansvarsfullt och omväxlande jobb. Arbetsuppgifterna är varierade och oftast får du ge service och bemöta patienten under hela mottagandet.

Tandsköterskan arbetar i team. Delegerade arbetsuppgifter från tandläkaren kan exempelvis vara att ta röntgenbilder i munhålan samt att lägga infiltrationsanestesi inför en patientbehandling. Tandsköterskan assisterar tandläkaren eller tandhygienisten under behandlingen och hjälper patienten med betalning och ny tidsbokning. Receptionsarbete som journalhantering, inköp och fakturering ingår också i arbetsuppgifterna.

Ett av ansvarsområdena är att hantera material och instrument som används på kliniken, samt tandklinikens hygien. Många tandsköterskor får också arbeta självständigt med tandvårdsinformation, exempelvis ute på skolor.
Utbildningen i Västerås är en distans utbildning.

MedLearn AB