Tandsköterska

Distans | Tranås

Som tandsköterska har du mycket goda möjligheter att få jobb då efterfrågan på rätt kompetens är stor och väntas öka ytterligare de närmaste åren.

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

1 januari 2026

Vill du ha ett omväxlande arbete där du arbetar med människor inom vård och hälsa? Vill du arbeta i team och träffa nya människor? I stora delar av landet råder det stor brist på tandsköterskor så vill du byta karriär och få ett stimulerande arbete är detta utbildningen för dig. Som tandsköterska har du en central roll i tandvårdsteamet tillsammans med tandläkare, tandhygienister och tandtekniker. Arbetet är omväxlande och innebär ständiga möten med nya människor med olika behov i olika situationer.

VAD ARBETAR DU MED?
I yrkesrollen ingår allt från att ha egna patienter och ta röntgenbilder till mer traditionella uppgifter som att assistera tandläkaren, förbereda behandling, blanda material och sterilisera instrument. Att arbeta som tandsköterska är ett serviceyrke med mycket patientkontakt. Bemötandet är viktigt och du ska inge trygghet och tillit.

Som tandsköterska arbetar du självständigt med munhygien och tandhälsoinformation, puts, tandhälsokontroller, avtryckstagning samt fluorbehandling. Tandläkare kan även delegera uppgifter till tandsköterskan, som till exempel att ge lokalbedövning, ta röntgenbilder och göra enklare fyllningar. Allt detta lär du dig under utbildningen. Utbildningen är skräddarsydd för att tillgodose branschens behov av kompetenta tandsköterskor och efter utbildningen har du de kunskaper och färdigheter som efterfrågas. Föreläsningar varvas med Lärande i arbete, LIA, och praktiskt arbete i vårt egna dentalrum på TUC. Tillgången till ett dentalrum ger dig möjlighet att öva praktiskt på det du lär dig.

Efter examen behärskar du konsten att informera om och utföra munhälsovårdande insatser. Samtidigt arbetar du kvalitets- och miljömedvetet och vet hur du ska hantera material ur ett miljösäkert perspektiv. Efterfrågan på kvalificerade tandsköterskor är stor och väntas öka ytterligare de närmaste åren. Stora pensionsavgångar väntar och även framtidens krav på välutbildad personal gör att rekryteringsbehovet är stort. Detta ger dig som tandsköterska extra goda möjligheter att komma in på arbetsmarknaden.

När du arbetar inom vården måste du arbeta enligt socialstyrelsens föreskrifter. Det innebär bla att du ska kunna använda skyddshandskar och kortärmade arbetskläder. Läs mer på vår hemsida, tucsweden.se.

LIA - LÄRANDE I ARBETE
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen och ger dig en viktig förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam.

ATT STUDERA PÅ DISTANS
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat distanslektioner och tentor. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 tim/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar i Tranås, som bland annat kan innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar och grupparbeten.

TUC Sweden AB - Yrkeshögskola