Kvalificerad CNC-tekniker

Bunden | Emmaboda

Utbildningen passar dig som är teknikintresserad och praktiskt. Du är noggrann, uppskattar ordning & reda och tycker om att samarbeta med andra.

Undervisningsspråk Svenska

2 september 2024

19 april 2024

1 september 2026

Har du funderat på att byta yrkeskarriär och är intresserad av teknik?

Emmaboda kommun och företaget Xylem Water Solutions samarbetar för att erbjuda en 2-årig yrkeshögskoleutbildning i Kvalificerad CNC-teknik inom ramen för kommunens vuxenutbildning.

Utbildningen är till för personer med teknikintresse och möjliggör även ett karriärbyte för de som arbetar inom andra branscher och som vill byta till den blomstrande verkstadsindustrin som är viktig för hela tekniksektorn. Utbildningen fokuserar därmed på att tillgodose den ökande efterfrågan på kvalificerad arbetskraft inom CNC-teknik och skärande bearbetning i södra Sverige.

Den moderna CNC-tekniken är central i tillverkningsprocessen för olika produkter och utbildningen syftar till att ge deltagarna färdigheter för att hantera, övervaka och programmera datorstyrda maskiner. I utbildningen ges också alla studerande möjlighet till branschcertifieringar enligt Skärteknikcentrums tre certifieringar - CNC Teknik 2017 Grön och Blå nivå samt Automation, BAS.

Den kombinerar teori och praktik, med innehåll som bland annat inkluderar
- Skärande bearbetning - Materiallära
- CNC teknik - Arbetsmiljö
- Mät- & Kvalitetsteknik - Maskinunderhåll
- Truck & Lyftutbildning - CAD teknik
- Produktionsfilosofi - Automation

12 veckors Lärande i arbete (LIA) hos ledande verkstadsföretag ingår också för att skapa lärande och ge erfarenhet direkt i "verkligheten". LIA är fördelad på fyra delkurser under de två åren.

Efter avslutad utbildning leder den till yrkeshögskoleexamen inom CNC-teknik och produktionsteknik med inriktning på skärande bearbetning, vilket öppnar dörrar till roller som till exempel:
 CNC-tekniker eller CNC-operatör, skärande bearbetning
 Mät- och kvalitetstekniker
 Produktionstekniker
Yrkeshögskolan i Emmaboda, beläget i södra Sverige, är stolta över att kunna erbjuda hög livskvalitet, kompetenta tekniker och stora anställningsmöjligheter både lokalt och inom regionen.

- Välkommen att söka hit du också!

Grundinformation
Nästa utb.omgång: 2 september 2024 – 29 maj 2026