Kuskutbildningen i Brukshästkörning

Bunden | Alsen

"Genom utbildningen har jag fått ett ovärderligt nätverk och vänner för livet! Jag har utvecklats både som människa och brukshästentreprenör"

Undervisningsspråk Svenska

26 augusti 2024

Välj kuskutbildningen i brukshästkörning!

Efter kuskutbildningen i brukshästkörning kan du arbeta som egenföretagare och till exempel arbeta med skogs-eller jordbruk, turism och parkskötsel, eller att utbilda kuskar och träna hästar. Under utbildningen får du lära dig det du behöver för att arbeta med brukskörning; från inkörning av unghästar till olika typer av uppdrag.

Utbildningen är 2 år på halvfart, 50% och ger en yrkeshögskoleexamen. En tredjedel av utbildningstiden läser du på Wången, en tredjedel av tiden är du ute hos våra lärare på utvalda utbildningsorter. En tredjedel är LIA, lärande i arbete, där får du delta i det dagliga arbetet hos en yrkesverksam brukshästentreprenör.

Du kan se fram emot en rolig tid med välskolade hästar, erfarna lärare och både praktisk och teoretisk undervisning.

Kurser som ingår:
Poängen anges i YH-poäng