Bagare och konditor

Bunden | Göteborg

Vill du fördjupa dina kunskaper och ditt hantverk? Efter vår ettåriga utbildning kan du jobba som kreativ konditor och bagare!

5 augusti 2024

25 juni 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

OM UTBILDNINGEN
Utbildningen bygger vidare på grundutbildningen till bagare och konditor inom gymnasieskolan eller vuxenutbildningen. Den passar också dig som har minst tre års arbetslivserfarenhet som bagare eller konditor.

Under utbildningen varvas praktiska kunskaper med teoretiska. Du får bland annat

- träna på allt från klassiska bageri- och konditoriprodukter till moderna produkter och tekniker, men även specialarbeten inom exempelvis socker och choklad
- lära dig kreativt hantverk för bakverk och tårtor
- kunskaper om företagsekonomi och organisation
- möjlighet att avlägga gesällprov.

YRKESROLLER OCH ARBETSPLATSER
Efter avslutad utbildning kan du jobba som bagare, konditor, pastry chef, tårtkreatör, pralintillverkare och mycket mer.

Din framtida arbetsplats kan till exempel vara på traditionellt bageri eller konditori, hotell, restaurang eller stenugnsbageri. Eller så väljer du att starta eget.

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är av många en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Under LIA:n får du träna på din framtida yrkesroll, testa dina nya kunskaper och knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

STUDIEUPPLÄGG OCH EXAMEN
Utbildningen är ettårig, platsbunden (ej distans) och går på heltid. Den leder till en yrkeshögskoleexamen.

Undervisningen varierar mycket och består bland annat av praktiska moment, föreläsningar och studiebesök. Vi samarbetar tätt ihop med näringslivet och de flesta föreläsare och handledare är personer som arbetar inom området.

SAMARBETE MED ARBETSLIVET
Vi har ett tätt samarbete med företag och organisationer från arbetslivet, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser. Utbildningen genomförs i samarbete med följande aktörer:

Göteborgs Stad, Yrgo