Tandsköterska

Bunden | Umeå

Efterfrågan på tandsköterskor är stor på arbetsmarknaden i norr. När du har gått den här utbildningen har du kompetens att assistera en tandläkare.

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 januari 2025

1 augusti 2026

Efterfrågan på tandsköterskor i norra Sverige är stor och livskvaliteten för dig som vill bo och arbeta här är mycket god. När du har gått den här utbildningen har du kompetens att assistera en tandläkare och du kommer att kunna arbeta med allt ifrån munhygien och lokalbedövningar till att sköta administrativa sysslor i receptionen.

Utbildningen är bunden med totalt cirka 24 träffar i Umeå om vardera 3–4 intensiva heldagar med såväl föreläsningar som praktiska metodövningar. De träffar som innehåller examinationstillfällen är obligatoriska men även övriga träffar och dagar är viktiga för att klara utbildningen. De sammanhållna veckorna med hemstudier och grupparbete på distans samt möjligheten att själv söka LIA i sina hemtrakter, gör att även studenter boende långt från Umeå har hittat lösningar för att plugga just hos oss. Det krävs dock engagemang och motivation under studietiden och möjlighet att resa till Umeå regelbundet om man inte vill flytta!

LIA är en viktig del av utbildningen och ger både studenten och framtida arbetsgivare möjlighet att visa upp sig. Man följer ett givet arbetsschema som säkrar god och tillräcklig handledning samtidigt som uppgifterna anpassas utifrån den enskilda kliniken och dess patienter. Under termin ett är det tre veckors LIA, och termin två och tre är det längre LIA-perioder. LIA-platser kommer främst att erbjudas på tandvårdskliniker inom Umeåregionen men även inom övriga Region Västerbotten och utifrån behovet av att säkra lämpligt innehåll enligt aktuell LIA-kursplanen. Absolut närhet för studerande kan inte garanteras. Överenskommelse med andra kliniker som den studerande själv ordnar kan givetvis ske förutsatt att kvalitet och innehåll kan säkras.

Utbildningen leder till en yrkeshögskoleexamen, följer nationella kursplaner och består av följande obligatoriska kurser:

- Tandvårdens verksamhet och organisation (15 p)
- Etik, bemötande och kommunikation (15 p)
- Anatomi, anestesi och farmakologi (25 p)
- Material, miljö och hantering av farligt avfall (20 p)
- Odontologi 1 (40 p)
- Odontologi 2 (30 p)
- Oral hälsa 1 (25 p)
- Oral hälsa 2 (30 p)
- Vårdhygien och smittskydd (25 p)
- Lärande i arbete 1 (15 p)
- Lärande i arbete 2 (25 p)