Internationell Kulturproducent

Distans | Boden

Bli länken mellan kultur, konst och publik – få en ledande roll inom kulturproduktion och samhällsutveckling som internationell kulturproducent.

2 september 2024

5 maj 2024

1 september 2025

BLI LÄNKEN MELLAN KULTUR, KONST OCH PUBLIK – få en ledande roll inom kulturproduktion och samhällsutveckling som internationell kulturproducent.

KONST OCH KULTUR växer i betydelse som verktyg för att förmedla kunskap, bidra med värdeskapande upplevelser och driva hållbar förändring i samhället. Som internationell kulturproducent leder, skapar och analyserar du självständigt kulturens funktioner och betydelser för individ, samhälle och samhällsutveckling.

I ROLLEN som internationell kulturproducent hjälper du till att sätta nordisk kultur på kartan, genom nytänkande metoder och omfattande upplevelser som förenar kultur och samhällsutveckling. Från processledning och marknadsföring, till finansiering, förankring och samverkan; utbildningen ger dig heltäckande färdigheter för att jobba som kulturproducent så väl nationellt som internationellt.

UNDER DEN 2-ÅRIGA utbildningen lär du dig att självständigt navigera i kulturens ekosystem och i alla kultursektorns yrkesidentiteter samtidigt som du djupdyker ned i Sápmis och den mångkulturella euroarktiska regionens kultur, historia och samtid. Utbildningen består av 25 % praktik, såväl som en möjlighet att utveckla egna kulturproduktioner under studietiden.

UTBILDNINGEN GES PÅ DISTANS OCH PÅ ENGELSKA, med 8 fysiska träffar på relevanta kulturarrangemang i norr (Boden, Umeå, Kiruna, Kirkenes, Rovaniemi m.fl)

EGNA PROJEKT OCH VERKLIGA UPPDRAG. Under utbildningen får du möjlighet att jobba med egna projekt och produktioner för att sätta grunden för din egen verksamhet. Eller så väljer du att starta eller driva projekt tillsammans med andra samarbetspartners eller aktörer.

EN INTERNATIONELL KULTURPRODUCENT initierar och etablerar interkulturella och internationella samarbeten och projekt. I rollen tas ett producent- och projektledaransvar från idé till produktion, kopplat till finansiering, planering, processtyrning, projektledning, genomförande, marknadsföring och påverkansarbete, med nära koppling till digitaliseringens möjligheter.

DU ARBETAR inom hela kultursektorn med ansvar för produktioner / produkter i alla discipliner. Yrkesrollen omfattar projektledare, curator eller arrangör – utgör den förmedlande länken mellan konsten / kulturprodukten och publik.

UTBILDNINGEN GER DIG KOMPETENSEN att jobba med kulturella verksamheter ur ett hållbart och heltäckande perspektiv. Under utbildningen lär du dig om kulturföretagande, kulturkonsumtion och kulturella och kreativa näringar. Du får förståelse och färdigheter inom ekonomisk administration, budgetarbete och finansiering i kultursektorn. Samtidigt lär du dig om kommunikativa processer, digitala metoder och verktyg för kreativa processer.

KULTURSEKTORN I NORR har genomgått en exceptionell expansion. Samhällsförändrande satsningar som Väven och Sara Kulturhus, branschutvecklande projekt som Umeå kulturhuvudstad eller Luleå-biennalen, institutionella nyetableringar: Havremagasinet Länskonsthall, Tornedalens museum, Konstmuseet i Norr, Dansinitiativet, produktionsdrivande verksamheter som BDPop, Dans i Nord; kreativa kluster som Northern Sustainable Futures och Vallje: en växande samisk kulturell infrastruktur med Tjallegoahte, Samiskt Filminstitut och Giron Sámi Teáhter.

UTBILDNINGEN ÄR FRAMTAGEN i nära samarbete med kulturaktörer i Norr- och Västerbotten, Nordnorge och norra Finland; alla som varit med och utformat kursplanen samt gemensamt intygat behovet av yrkeskompetens och personal.

Du behövs!

Almost There AB