Lokförareutbildning

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Utbilda dig till lokförare
Vill du arbeta i en omväxlande servicebransch där du har järnvägen som kontor? Utbilda dig till lokförare! Resandet med tåg ökar hela tiden och det är idag stor brist på lokförare i Sverige. Välkommen till en utbildning där det finns goda möjligheter till jobb efter studierna.

Vad innebär arbetet som lokförare?
Jobbet som lokförare är en spännande kombination av teknik och människor. Som lokförare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att framföra tåg, människor och gods säkert och miljöriktigt.

I arbetsuppgifterna ingår även klargöring av fordon, växlingsarbete, säkerhetssyning, iordningställande av fordon och bromsprovning. Arbetar du med framförandet av persontåg har du under färdens gång kontakt med tågpersonalen och gör högtalarutrop för att hålla resenärerna uppdaterade om trafikläget. Som lokförare har du behörighet att framföra både persontåg och godståg, inom lokal-, nationell- och regional trafik.

Yrket kräver ett stort säkerhetstänk, god samarbetsförmåga, hög simultankapacitet och förmåga att kunna fatta snabba, självständiga och kloka beslut.

Ansökan
Ansökan är öppen mellan den 15 februari till 15 april. Utbildningen startar den 26 augusti 2024 och slutar den 27 juni 2025.

Kristinehamns kommun, Komvux