Skärgårdskapten

Bunden | Stocksund

För dig som vill arbeta som befälhavare i skärgårdstrafiken.

1 september 2024

10 juni 2024

1 september 2025, 1 september 2026

YH-skärgårdskapten är en tvåårig yrkeshögskoleutbildning som funnits på skolan sedan 1997. Syftet med utbildningen är att förse den unika arbetsmarknad som skärgårdstrafiken utgör med kompetent arbetskraft och kvalificerade befäl. Utbildningen bedrivs i nära samarbete med näringslivet för att säkerställa att den motsvarar arbetsmarknadens behov.

Vi värdesätter praktiskt kunnande lika mycket som gedigna teoretiska kunskaper vilket reflekteras i utbildningen som är uppdelad i tre moment; teoretiska ämnen, praktiskt sjömanskap och yrkespraktik (LIA). Genom praktiken får våra studenter en nära koppling till arbetslivet, och för många av dem fungerar det som en utmärkt inkörsport till yrkeslivet.

Du läser utbildningen till Skärgårdskapten på plats på vår skola i Stockholm, men vid flera tillfällen sker studierna på annan ort, till exempel ute i skärgården, i Kalmar eller på Åland.

Efter att du fullgjort utbildningens alla moment erhåller du ett utbildningsbevis, fartygsbefäl klass VII examen, samt 12 månaders sjötid som ger behörighet som fartygsbefäl Klass VII inre fart.

Välkommen att skicka in din ansökan!

Klart Skepp Marinteknik AB