Producent film och TV-drama

Distans | Göteborg

För dig som vill arbeta i filmbranschen med övergripande ansvaret för hela produktionen, både ekonomiskt och kreativt.

Examen Kvalificerad yrkeshögskoleexamen

2 september 2024

1 september 2025, 1 augusti 2026

På Yrgo utbildar vi producenter som förstår helheten kring filmproduktion och vad som krävs för att driva projekt med höga kvalitetskrav – allt det som arbetsmarknaden efterfrågar.

Som producent inom film eller TV har du det övergripande ansvaret för hela produktionen, både ekonomiskt och kreativt. Det är ett varierande arbete där du arbetar med allt från finansiering, rekrytering, projektplanering, arbetsfördelning och marknadsföring.

Efter avslutad utbildning har du kompetenser för att arbeta som filmproducent, filmproduktionsledare, eller producent för TV-drama. Du utbildas i första hand till att bli egenföretagare.

På en övergripande nivå ger utbildningen dig de byggstenar du behöver för att på sikt kunna axla uppdrag av produktionsbolag och TV-kanaler representera arbetsgivaren och anlitas som ansvarig producent för fullskaliga film och TV-projekt.

Du lär dig etablera eget produktionsbolag, generera uppdrag och arbetstillfällen genom att säkra rättigheter, arbeta med manusförfattare och söka finansiering för att utveckla projekt som på sikt kan samproduceras internationellt.

Arbetsmiljö, säkerhet och hållbarhet
Entreprenörskap
Examensarbete
Film & TV-branschens struktur och omvärld
Finansiering, lansering och distribution
Ledarskap och grupputveckling
LIA 1
LIA 2
Projektekonomi och produktionsplanering
Projektutveckling

LIA (praktik)
LIA (Lärande i arbete) är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik och är en av de mest uppskattade delarna av utbildningen. Det är en unik möjlighet att träna på din framtida yrkesroll och få erfarenhet redan under studietiden. LIA innebär också att du kan knyta värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter utbildningen.

Studieupplägg och examen
Utbildningen genomförs på distans, omfattar 2 års studier på heltid och leder till en kvalificerad yrkeshögskoleexamen. Det ingår ett fåtal fysiska träffar under utbildningen. Undervisningen varierar mycket och består bland annat av individuella arbeten, projektarbeten och föreläsningar. På Yrgo samarbetar vi tätt ihop med näringslivet och många av de föreläsare och handledare du stöter på under utbildningen kommer från branschen.

Samarbete med arbetslivet
Vi har ett tätt samarbete med flera företag och organisationer inom branschen, som bland annat deltar i utbildningens ledningsgrupp, tar emot studerande på LIA och håller i kurser.

Göteborgs Stad, Yrgo