Drift- och fastighetstekniker

Bunden | Jönköping, Södertälje

Utbilda dig inom fastighetsbranschen! Här får du ett fritt och rörligt jobb med fokus på tekniken och kunderna i dina fastigheter.

26 augusti 2024

1 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Så roligt att du funderar på att utbilda dig till drift- och fastighetstekniker! Du är efterlängtad.

I fastighetsbranschen går utvecklingen kring digitalisering, energieffektivisering och nya tekniska lösningar mycket snabbt. Detta har i kombination med stora pensionsavgångar lett till kompetensbrist i branschen. Behovet är därför stort på drift- och fastighetstekniker med ny och uppdaterad kompetens.

På Folkuniversitetet i Jönköping och Södertälje utbildar vi drift- och fastighetstekniker i nära samarbete med fastighetsbranschen. Och med föreläsare direkt från arbetslivet kan du vara säker på att du får lära dig det du behöver, för att kunna jobba direkt efter avslutad utbildning.

- VAD GÖR EN DRIFT- OCH FASTIGHETSTEKNIKER?

Du ansvarar för den dagliga tillsynen av fastigheters tekniska system när det gäller drift, underhåll och skötsel. Det är ett rörligt och omväxlande jobb, där du arbetar både praktiskt och teoretiskt. I din vardag möter du dagligen dina kunder och är därför ofta företagets ansikte utåt.

En stor del av arbetet består i att energieffektivisera och driftoptimera befintliga anläggningar och system inom exempelvis värme och ventilation. Det innebär att du får göra nulägesanalyser och utifrån dessa komma med förslag på lösningar som långsiktigt förbättrar verksamheten, utifrån ett ekonomiskt, tekniskt och miljömässigt perspektiv. (Hämtat från Fastighetsbranschens Utbildningsnämnd.)

Välkommen att studera vid Folkuniversitetet i Jönköping eller Södertälje.

Folkuniversitetet - Kursverksamheten vid Stockholms universitet