Anläggningsdykare - Commercial Diver

Bunden | Göteborg

1 augusti 2025

1 augusti 2026

Vill du ha ett spännande, fysiskt och annorlunda jobb? Som anläggningsdykare eller yrkesdykare utför du bygg- och anläggningsarbeten under vattenytan. Yrgos dykutbildning är den enda utbildningen i Sverige som ger dig kompetens att arbeta som anläggningsdykare. Vi erbjuder också utbildning i yrkesdykning för företag.

Vad gör en anläggningsdykare?
#Som anläggningsdykare arbetar du under vattenytan med att bygga och reparera broar, hamnar, farleder och kraftverk. I arbetsuppgifterna ingår till exempel att schakta, borra, spränga, svetsa, bygga formar, armera och gjuta. Dykarbeten kan utföras på ner till 50 meters djup, men görs oftast på grundare vatten. Jobbet som anläggningsdykare är omväxlande, men också krävande. Det ställer höga krav på både fysik och yrkesskicklighet.

Efter avslutad utbildning kan du arbeta som anläggningsdykare på exempelvis bygg- och entreprenadföretag, både i Sverige och Europa.

Du behöver inte ha någon tidigare erfarenhet inom dykning eller byggarbete – det ingår i din utbildning. Under utbildningen lär du dig bland annat
-att dyka med vanligt förekommande utrustning
-att utföra typiska bygg- och anläggningsarbeten under vatten, exempelvis svetsning, borrning och gjutning
-om dykmedicin, arbetsmiljöfrågor, projektarbete och produktionsstyrning.

Utbildningen leder till nationella och internationella dykcertifikat som ansluter till den standard som utfärdas av IDSA (International Diving School Association) och EDTC (European Diving Technology Committé).

Göteborgs Stad, Yrgo