Tandsköterska

Bunden | Gislaved, Linköping, Visby

Vill du ha ett spännande yrke inom tandvården? Läs till Tandsköterska hos oss!

Omfattning 325 YH-poäng (ca 1,5 år)

12 augusti 2024

1 maj 2024

1 januari 2026, 1 augusti 2027

Som tandsköterska arbetar du i ett serviceyrke med mycket patientkontakt och tillsammans med tandläkare och tandhygienister ingår du i ett tandvårdsteam. I dagsläget utbildas det inte nog många tandsköterskor för att täcka det växande behovet av nyrekryteringar som finns över hela landet och utsikterna till jobb efter utbildningen är mycket goda.

Som tandsköterska har du flera olika arbetsuppgifter. Du assisterar vid undersökningar och behandlingar av patienter. Du arbetar självständigt med ett preventivt arbete kring munhygien och tandhälsoinformation. Tandsköterskorna ansvarar också för mycket av patientkontakten genom att ta emot samt boka in kunder. I det dagliga arbetet ingår användandet av teknisk utrustning, datorer, sterilisering av instrument och ett ständigt miljö- och kvalitetsarbete på arbetsplatsen samt administrativt arbetet så som journalföring.

Utbildningen är på heltid under tre terminer. Du läser en rad intressanta ämnen som Oral hälsa, Munhålans och tändernas anatomi, Teamtandvård och Vårdhygien och smittskydd. Under varje termin finns en LIA-period inplanerad då du befinner dig ute på en tandvårdsklinik för att träna dina teoretiska kunskaper i praktiken.

Folkuniversitetet - Kursverksamheten vid Stockholms universitet