Diagnostekniker inom motorbranschen

Bunden | Karlstad

Utbildningen passar dig som är intresserad av teknik och fordon. Du får en snabb och säker väg till kvalificerade jobb inom fordon och bilelektronik.

13 januari 2025

27 oktober 2024

1 januari 2026, 1 januari 2027, 1 januari 2028

Som diagnostekniker inom motorbranschen arbetar du med att förstå, felsöka och reparera olika typer av problem i mekaniska och elektriska system på fordon. Du arbetar i en snabbt utvecklande bransch.

Genom både teori och praktik får du lära dig att förstå, felsöka och diagnostisera elektroniska system på motorfordon samt även att utföra reparationen av fordonet. I utbildningens lokaler finns både kundmottagning och verkstad.

Utbildningen ger dig arbetsverktyg för att möta den snabba utvecklingen inom motorbranschen. Kunskaperna använder du sedan ute på utbildningens samarbetsföretag under din LIA (Lärande i arbete). Du får också lära dig hur du vårdar kundrelationer eftersom bilservice handlar om att se bil och kund som en helhet.

Diagnostisering av bilarnas status sker i huvudsak med hjälp av data från bilens elektroniska system och därför är felsökning med dator det vanligaste och det viktigaste verktyget på en bilverkstad.

Kurser i utbildningen:
Diagnosteknik - analog och digital mätning
Diagnosteknik – praktisk tillämpning
Examensarbete
Grundläggande fordonsteknik
Intygsutbildning AC
LIA 1
LIA 2
LIA 3
Miljö och säkerhet
Praktisk tillämpning fordonsteknik
Servicemarknad kundhantering