Paralegal

Bunden | Stockholm

Paralegal är en yrkesroll som kan beskrivas som kvalificerad juridisk handläggare. Yrkesrollen kräver såväl hög administrativ som juridisk kompetens.

19 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Vill du arbeta inom rättsväsendet i en viktig stödroll för jurister? Vill du arbeta administrativt i en juridisk miljö?

Yrkesrollen Paralegal kräver såväl hög administrativ som juridisk kompetens och behovet av kompetensen är stort. Som Paralegal varierar arbetsuppgifterna utifrån om du väljer att arbeta på en advokatbyrå, domstol, ett företags juridiska avdelning eller en myndighet.
- På advokatbyrå eller liknande kan du ingå i juridiska arbetslag, självständigt kunna utföra juridiska utredningar, genomföra förberedelse­arbete, ansvara för kontakter med klienter och domstolar, samt ta fram kvalificerat presentationsmaterial och bistå jurister med diverse administration.
- Vid större företag eller offentlig förvaltning: ingå i kvalificerade arbetslag och handlägga juridiska och ekonomiska frågor, självständigt handlägga juridiska frågor inom företagets/förvaltningens specialområde, handlägga arbets­rättsliga frågor inom företaget/förvaltningen, att bistå jurister med diverse administration.

Kurser som ingår i utbildningen:
- LIA Lärande i Arbete (praktik)
- Juridik 1-5
- God advokatsed
- Legal English
- IT och digitalisering
- Ekonomi
- Kommunikation och retorik
- Examensarbete

Utbildningsform
Utbildningen pågår under 80 veckor, fördelade på 2 år och är en heltidsutbildning som sker på plats i skolans lokaler med ca 15 lärarledda lektioner per vecka i genomsnitt, övrig tid arbetar du självständigt eller i grupp. Under LIA-perioderna följer du arbetsplatsens arbetstider.

Framtida yrkesroller:
- Paralegal