Beridarutbildning

Bunden | Flyinge

Drömmer du om att bli Beridare? Då har du hittat rätt. Denna utbildning är Sveriges högsta CSN-berättigade ridutbildning.

1 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025

Du får en heltäckande utbildning i att utveckla hästar från inridning via matchning mot unghästchampionat till att ta fram mer färdiga tävlingshästar. Även hur du förbereder hästar för saluhästvisningar ingår i utbildningen.
Du kommer att rida både yngre och äldre hästar men störst fokus ligger på utbildning och utveckling av hästar från 2,5 -7 år.
Denna utvecklingen av programmet kommer i ännu högre grad att svara upp mot det stora behov av duktiga hästutbildare som finns i landet. Som beridare behöver du vara insatt i hela utbildningskedjan för att på bästa sätt ta hand om de talangfulla hästar som föds upp.
Efter utbildning ska du som egen företagare eller anställd beridare kunna utbilda, matcha och tävla såväl unga som äldre hästar.
Under en vanlig dag på Flyinge har du både praktiskt och teoretisk undervisning. Hästutbildning, hästkunskap och träningslära är viktiga moment, liksom företagande och verksamhetsutveckling.
Du rider dressyr, hoppning och fälttävlan men har en fördjupning inom din specialgren.
I utbildningen ingår Lärande i arbetet (LIA). Det innebär att hela eller delar av kurser genomförs ute på en arbetsplats hos välmeriterade hästarbetsplatser med fokus på hästutbildning och tävling. Första året har du en sammanhängande period om 10 veckor LIA, andra året är LIA-perioden på 20 veckor. Tredje året är helt skolförlagt.
Tävling ingår i utbildningen.
Under tre lärorika år utbildas du av några av Sveriges absolut bästa tränare i hoppning, dressyr och fälttävlan. Målet är att du efter examen ska kunna utbilda hästar enligt ett vedertaget utbildningssystem, samt befästa dina kunskaper om hästens utbildning utifrån individens utvecklingspotential, exteriör, talang och utbildningsståndpunkt.
Du använder de kunskaper som utbildningen ger dig till att utbilda, träna och utveckla hästar med målsättningar mot, unghästvisningar, tävling och försäljning. Under utbildningen lär du dig också att sköta, stalla upp, samt träna hästar på ett etiskt och djurskyddsmässigt sätt med hänsyn till säker hästhantering.
Du rider oftast 2-3 hästar per dag men ibland fler. Tillsammans med dina lärare gör ni upp en nulägesanalys med en anpassad tränings- och tävlingsplanering för varje enskild individ. Arbete från marken såsom tömkörning, löshoppning och longering ingår också.
Utbildningen leder till Yrkeshögskoleexamen och yrkesrollerna beridare och Unghästutbildare

Obligatoriska kurser
Avel, uppfödning och träningslära 15 YHP