Energitekniker

Bunden | Arvika, Karlstad

Vill du jobba med fastighetsbranschens energi-, teknik- och hållbarhetsfrågor? Sök då till vår utbildning till Energitekniker!

19 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Under de två åren får du dels den teoretiska grunden hur energi används i en byggnad, så som till uppvärmning, ventilation och kyla, och hur du kan effektivisera och optimera energianvändning för att spara såväl kilowattimmar som kronor och ören. Dels ute på praktik i olika byggnader för felsökning, effektiviseringar och datainhämtning tillsammans med yrkesverksamma handledare i branschen.

Studieupplägg
Utbildningen är på heltid och undervisningen bedrivs plats i våra lokaler i Karlstad eller Arvika. Som studerande kan du välja från vilken ort du vill delta. Antalet utbildare är få och är de samma över de två åren, något som skapar förutsättningar att lära känna både dem och dina klasskamrater väl. Utöver den planerade lektionstiden deltar i studiebesök och grupparbeten och gör dina individuella uppgifter som löper parallellt kurserna igenom.

Hur ser arbetsmarknaden ut?
Fastighetsbranschen har ett stort behov av välutbildade energitekniker som kan vara med i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Teknisk utveckling, digitalisering och pensionsavgångar de kommande åren skapar ett behov av nya medarbetare, som med yrkesmässigt kunnande och sociala skills kan möta de utmaningar som fastighetsbeståndet har: effektivare användning av energi utan att göra avkall på inomhusmiljön för de som bor eller arbetar i byggnaden.

Efter utbildningen kan du arbeta som:
Drifttekniker
Energirådgivare/konsult