PlaygroundSquad, Upplevelse- och Speldesign

Bunden | Falun

Bli Speldesigner på PSQ, Sveriges äldsta skola inom spelutveckling. Lär dig grunderna i spelkoncept, -idéer & utföranden, m.m. under 2 år i Falun.

12 augusti 2024

12 maj 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

GAME DESIGNER
Skapa spelupplevelsens helhet

Game designers skaparna ramarna för spelupplevelsen. De skapar regler, utmaningar, händelser och allt däremellan som sker i spelet. Som Game Designer på PSQ lär du dig grundläggande principer inom speldesign som kan appliceras för vilket spel som helst.
Utbildningen börjar med att lära dig de grundläggande principerna i att ta fram koncept och idéer för spel. Sedan läggs fokus på praktiskt lärande med implementering och spelskapande, för att sedan avsluta med praktiskt utförande och avancerad teori.

Läroplanen för designprogrammet är väldigt grundläggande och kräver inga förkunskaper inom speldesign. Det är dock en fördel om du är en fena på engelska.
Inledningsvis får du lära dig om vad som skapar en spelupplevelse och du får ta fram spelidéer och beskriva upplevelser i spel. Ju längre utbildningen fortsätter, desto mer praktiska blir också kurserna. Du får arbeta med script och spelredigeringsprogram (Unity, Unreal etc.) som verktyg för att skapa en spelupplevelse.
Som speldesigner får du också lära dig grunderna i projektledning och kommer att leda alla presentationer som hålls i och med spelprojekten då det oftast är speldesignern som är projektledare för varje spelprojekt.

SPELPROJEKT
Under din tid på PlaygroundSquad kommer du delta i tre spelprojekt. För varje spelprojekt får du skapa ett spel tillsammans med andra studenter. I projektet får du använda dina nya kunskaper som du fått från terminen för att skapa ett spel, fritt för alla att spela på PC eller konsol.
Under spelprojekten är det leveldesignern som är ansvarig för spelupplevelsen, men också för projektledningen under spelprojektets gång. Det är inget krav, men oftast är det också speldesignern som tenderar att vara projektledare för spelprojektet, vilket är naturligt då designern har en tydlig övergripande koll på hela spelet.
Designers arbetar i par och har många bollar i luften under projekten: Skriver manus för spelet, ansvarar för att kommunicera spelets vision, håller presentationer och hanterar även scheman och arbetsuppgifter för de andra i projektgruppen.

PLAYSTATION FIRST EXCLUSIVE
PlaygroundSquad är en del av PlayStation First, det innebär att du skapar och utvecklar dina spelprojekt exklusivt för Sony-hårdvara, som exempelvis PS4.
Detta ger inte bara en unik kunskap, utan är också en erfarenhet som väger tungt på marknaden och som ger våra studenter ett försprång in på praktikplatser.

EFTER EXAMEN
Våra game designers kan välja och vraka bland yrken efter examen tack vare utbildningens breda innehåll.
Vi uppmuntrar våra speldesigners att hitta sina egna intresseområden, och även skapa sig kompentens inom det. Våra lärare hjälper gärna till att motivera de ambitioner du har. Du kan välja att dyka djupare inom speldesign (exempelvis gameplay scripting eller level design), men du ges även möjligheten att fördjupa dig i nischade ämnen som game writing, production och QA.

ANSÖK IDAG!
Det krävs inga förkunskaper eller erfarenhet av speldesign för att ansöka till vår utbildning inom spel design. Vi uppmuntrar alla med en förkärlek till spel och en stark vilja att komma in i spelbranschen att ansöka.

Ansök till utbildningen via vår hemsida: www.playgroundsquad.com

Lycka till! GLHF!

Tension Education AB