El- och belysningsdesigner

Skapa framtidens ljusmiljöer som El- och Belysningsdesigner! 💡

1 september 2024

1 september 2025, 1 augusti 2026

Vår innovativa utbildning, El- och Belysningsdesigner, kombinerar det bästa av två världar - elkonstruktion och ljusdesign. Här lär du dig att planera och projektera el- och belysningsanläggningar med avancerade tekniska verktyg som CAD och BIM. Dessutom får du unika kunskaper om ljus och dess påverkan på människor och miljön.

Din roll sträcker sig från att skapa energieffektiva elkonstruktioner till att designa estetiskt tilltalande ljusmiljöer i 2D och 3D. Med den ökande efterfrågan på belysningsplanering inom infrastrukturprojekt och bostadsutveckling, öppnar vår utbildning dörrarna till spännande karriärmöjligheter.

Belysningsbranschen är en viktig del av samhällsbyggnaden, och din roll som El- och Belysningsdesigner blir avgörande för att uppfylla hållbara miljömål och teknisk utveckling.

Vårt YH-progam ger dig kunskaper inom elkonstruktion, belysningstekniska lösningar, projektering samt estetik och design. Genom praktiska projekt får du erfarenhet av att designa olika ljusmiljöer och gestalta dem med färg och form. Kombinerat med teoretisk grund och användning av avancerade digitala verktyg som CAD och BIM, blir du redo för en självständig roll inom belysningsprojektering.

Med den växande efterfrågan på El- och Belysningsdesigners kommer du att bli en professionell och eftertraktad expert inom branschen.

Ansök nu och ta det första steget mot en spännande, efterfrågad och lysande yrkesroll som El- och Belysningsdesigner!

Stiftelsen Stockholms Tekniska Institut