IT-projektledare

Bunden | Liljeholmen

Passar du som projektledare? Som person tycker du om att driva och leda processer och människor framåt och se till att saker händer.

Omfattning 300 YH-poäng (ca 1,5 år)

1 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

En IT-projektledare, även kallat teknisk projektledare, leder och coachar teamet framåt för att leverera IT-lösningar av hög kvalité. I rollen blir du duktig på samarbeten, helhetstänkandet och vad som skapar nytta för kunden. Vardagen som projektledare inom IT är varierande och ställer olika krav på dig som ledare och person, vilket i sin tur skapar stor möjlighet till personlig utveckling.

Funderar du över om du passar som projektledare? Som person tycker du om att driva och leda processer och människor framåt och se till att saker händer. Du vill hjälpa ditt team till framgång och se medlemmarna växa och utvecklas inom sin roll, i ett team. Du vill gärna ha ett helhetsansvar för projekt, och föredrar att både arbeta med detaljer och med ett mer övergripande synsätt. Du triggas av möjligheten att bli motorn i IT-projekt och få chans att vara med och skapa framtidens system. Matchar beskrivningen in på dig? I så fall borde du ansöka till IT-Högskolans IT-projektledar-utbildning i Stockholm eller Göteborg!
Med vår IT-projektledare-utbildning får du alla färdigheter som behövs för att bli en fulländad projektledare inom IT. Under ett intensivt första läsår kommer du lära dig att självständigt driva, styra och följa upp flera IT-projekt samtidigt. Du får på så sätt förståelse för hur du skapar hög effektivitet i utvecklingsprocessen.

Du får bland annat kunskap i agila metoder och vattenfallsmodellen, samt få möjligheten till en kostnadsfri certifiering som Scrum Master (PSM1). Utöver kunskap i olika metoder, får du även lära dig hur du utvecklar personer i ditt team och hur du skapar drivkraft och motivation. Du lär dig också hur IT-branschen fungerar och de unika delarna i ett projekt samt grundläggande programmering för att kunna skapa tydlighet med utvecklare och övriga tekniska intressenter.

Under vår IT-projektledare-utbildning får du ta del av en LIA-praktik där du får viktiga erfarenheter inför ditt kommande arbetsliv. IT-Högskolan har en tydlig LIA-process för de studerande vilket underlättar matchningen mot rätt företag.

IT-Högskolan Stockholm AB