Hovslagarutbildningen

Bunden | Flyinge, Strömsholm, Wången

Hovslagare passar dig som är intresserad av att jobba med hästar och i ett hantverk som har stor påverkan på hästars hållbarhet och prestation

1 augusti 2024

15 april 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Våra hovslagarutbildningar gör dig till en viktig person i teamet runt hästen – oavsett nivå. Bli godkänd hovslagare – med hjälp av beprövad kunskap, digitala verktyg, den senaste forskningen och lärare med toppkompetens. Hovslagaryrket passar dig som är intresserad av att jobba med hästar och i ett hantverk som har stor påverkan på hästars hållbarhet och prestation. Gillar du att arbeta med kroppen och vill vara din egen chef gå hovslagarutbildningen på Hästnäringens Riksanläggningar.

Hos oss får du ta del av gedigen samlad kompetens och tillgång till den senaste forskningen. Du möter lärare med olika erfarenheter, hästar av olika raser och från olika discipliner, från föl till tävlingshästar. I utbildningen skor vi anläggningens alla hästar och åker ut till stuterier, tävlingsstall och ridskolor.

Hästnäringens Riksanläggningar är landets största utbildare för dig som vill arbeta med hästar. Vi bedriver utbildningar för Svenska Ridsportförbundet, Svensk Travsport, Svenska Islandshästförbundet och SLU, Sveriges Lantbruksuniversitet.

På utbildningen får du studera kurser som:
Arbetsmiljö och ergonomi
Fysiologisk skoning
Föl och unghästar
Fördjupad hästkunskap
Företagande
Hovsjukdomar och hovreparationer
Hovvård
Korrigering och balansering
Lärande i arbete (praktik)
Smittskydd och lagstiftning

Flyinge AB