Hovslagare

Bunden | Sigtuna

Tillsammans med landets främsta hovslagare och veterinärer har vi utformat en utbildning som ska möta dagens och framtidens efterfrågan på hovslageri.

Undervisningsspråk Svenska

19 augusti 2024

18 augusti 2024

1 augusti 2025, 1 augusti 2026

Kvalificerad hantverksutbildning:
Hovslagaryrket är ett av världens äldsta yrken, med en historia som sträcker sig över minst 2 400 år. Ett sant hantverksyrke – som i kombination med ett genuint hästintresse, ger de bästa förutsättningarna att lyckas inom yrkesrollen. Vid avslutad utbildning genomförs gesällprov. Vi har riksintag, alltså kan du ansöka om att gå utbildningen oavsett var i Sverige du bor.

Yrkesroll som kräver både teknik, styrka och känsla:
Arbetet som hovslagare var initialt ett hantverk som vanliga smeder, historiskt sett, utförde. Numera är det en separat yrkesroll, som kräver inte bara teknik och styrka, utan även känsla, intuition, förståelse och noggrannhet. Som studerande kommer du att få lägga ner många timmar på att träna på att smida – här finns inga genvägar. För att utvecklas till en hovslagare som kan ta sig an alla olika typer av fall och individer, krävs mångårig erfarenhet.

För dig som vill driva eget företag:
Hovslagare är mycket eftertraktade av sina kunder. Du arbetar nästan uteslutande över ett större geografiskt område och mot en återkommande och lojal kundkrets. De flesta hovslagare är egenföretagare varav ett mindre antal arbetar vid ett hästsjukhus eller på en veterinärklinik. Utbildningen förbereder dig med de kunskaper, färdigheter och kompetenser som du kan behöva om du startar ett eget företag.

Framtidsyrke inom växande hästnäring:
Framtidsprognosen för hovslagare är god, i takt med att intresset för hästar och hästsport fortsätter att öka och i kombination med stora pensionsavgångar inom branschen, så ökar efterfrågan på godkända hovslagare.

Kvalifikationer:
Hovslagaryrket är ett fysiskt arbete vilket kräver att du själv är i god fysisk form. Det är viktigt att du jobbar ergonomiskt rätt för att inte riskera skador. Under utbildningen får du lära dig hur man gör detta på bästa sätt, för att kunna få en lång karriär som hovslagare. Vi rekommenderar inte utbildningen för dig som är gravid eller planerar att bli det under utbildningens gång både på grund av fysik och de risker som utbildningen innefattar.

JENSEN Education School AB